UU begint academische PABO-opleiding

De faculteit Sociale Wetenschappen en de hogeschool spelen met dit initiatief in op een groeiende politieke en maatschappelijke behoefte om het niveau van de leraren in het basisonderwijs te verhogen. Zo sluit het naadloos aan bij de aanbevelingen van het rapport ‘LeerKracht!’ van de commissie Rinnooy Kan. Die moest nadenken over een oplossing voor het dreigende tekort aan kwalitatief goede leraren.

Zowel vwo’ers als basisscholen zijn enthousiast over de nieuwe opleiding. De afgestudeerden zijn volwaardig ‘onderwijzer’, maar in vergelijking met hun pabo-collega’s beschikken ze over extra theoretische, onderzoeksmatige en academische kennis en vaardigheden. Het Utrechtse initiatief is uniek in Nederland. Vwo-studenten en pabo-studenten met een propedeuse komen in aanmerking voor toelating. Vanwege het veeleisende karakter van de opleidingen, moeten zij wel een assessment afleggen.

Al in haar nieuwjaarsspeech benadrukte collegevoorzitter Yvonne van Rooy dat het tijd is om daadwerkelijk actie te ondernemen en de kwaliteit in het basisonderwijs te verbeteren. “Goed basisonderwijs is niet meer vanzelfsprekend als we het dreigende lerarentekort zien en signalen krijgen over de verminderde kwaliteit van het onderwijs. Wij mogen dat niet afdoen als hun probleem. Het is ook óns probleem.”

AH