UU opent centrum voor wetenschapsgeschiedenis

Die lacune is ontstaan omdat de zusteruniversiteiten de activiteiten voor wetenschapsgeschiedenis dreigen af te bouwen. In het Utrechtse onderzoeksprofiel daarentegen sluit dit ‘virtuele centrum’ naadloos aan bij de ‘Focus & Massa’-aanpak.

Het Descartes Centrum staat onder penvoering van de faculteit Geesteswetenschappen; de faculteiten en het college van bestuur financieren het gezamenlijk. Het centrum verzorgt het universitair focusgebied History and Philosophy of Science, waarvan historicus prof.dr. W. Mijnhardt de trekker is. Dit is een van de 15 ‘speerpunten’ die de UU onlangs heeft vastgesteld voor haar onderzoek.

Het centrum moet al het onderwijs op het gebied van de grondslagen van de wetenschap zichtbaar maken en minors en contextvakken ontwikkelen. Ook krijgt het centrum een rol in de wetenschapscommunicatie: het moet eraan bijdragen dat de waarde van de wetenschap voor het grote publiek duidelijk wordt.

De Universiteit Utrecht heeft wat betreft de geschiedenis, filosofie en grondslagen van de wetenschappen als sinds de tijd van de befaamde hoogleraar Dijksterhuis (1892-1965; auteur van het befaamde boek ‘De mechanisering van het wereldbeeld’) een reputatie hoog te houden. Een groot aantal vooraanstaande hoogleraren op het terrein van de grondslagen van een wetenschapsgebied is inmiddels al aan de UU verbonden. Zo hield bijvoorbeeld dr. J. Vijselaar afgelopen mei zijn oratie als bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van de psychiatrie.

AH