UU wil gelijke slaag-grenzen

Momenteel mogen faculteiten en opleidingen zelf de spelregelsvoor een beoordeling opstellen. Zo kan het voorkomen dat eenstudent van faculteit A met een 5,49 zakt en een student vanfaculteit B met hetzelfde cijfer slaagt na het maken van hetzelfdetentamen. Met het toenemend aantal interfacultaire opleidingen enopleidingswaaiers, met daarin onderdelen die door studenten vanverschillende opleidingen gevolgd worden, is stroomlijning eennoodzaak, zegt het CvB. Voorgesteld wordt decimalen af te schaffenen de zak-slaag-grens te leggen tussen vijf en zes: vijf isonvoldoende en zes voldoende.

Volgens F. Keesen van het Universitair Strategisch Programmageven decimalen een schijnzekerheid. "Alsof we tot twee decimalennauwkeurig een beoordeling kunnen geven! Hele cijfers vinden wefijnmazig genoeg. En of de student een vijf of zes krijgt, moet deexaminator gaan bepalen."

Momenteel is het zo, zegt Keesen, dat een examinator na hetloslaten van verschillende criteria tot een cijfer komt en dat deexamencommissie oordeelt of de student met dat cijfer slaagt ofzakt. "In het nieuwe systeem moet de examinator zelf die conclusietrekken. Natuurlijk behoudt de student wel het recht om dat oordeelaan te vechten."

Het afschaffen van het hele puntensysteem, staat volgens Keesenniet ter discussie. "Er is nog steeds een groot verschil tussen eenzes en een acht. Studenten vinden het leuk een mooie cijferlijst tekunnen laten zien."

GK