UU zakt licht op Shanghai-lijst

Binnen Europa is Utrecht dit jaar voorbij gestreefd door Paris 06. De Université Pierre et Marie Curie, vorig jaar nog op 7, is dit jaar naar de zesde plaats geklommen. Desondanks blijft Utrecht met afstand de koploper van de Nederlandse universiteiten. Leiden (mondiaal nummer 71) steeg Europees gezien van de 22e naar de 20e plaats. Amsterdam en Groningen delen met een aantal andere universiteiten de plaatsen 35 tot 56 op de Europese lijst.

De kopposities in Europa zijn als vanouds voorbehouden aan Engeland: Cambridge, Oxford, Imperial College London en University College London nemen, net als vorig jaar, de eerste vier plekken in (in genoemde volgorde). Op de vijfde plaats staat de ETH Zürich. Opvallend is dat Cambridge op de wereldwijde lijst van twee naar vier is gezakt. De wereldranglijst wordt traditiegetrouw aangevoerd door Harvard, op eerbiedwaardige afstand gevolgd door Stanford en Berkeley.

De Universiteit Utrecht heeft haar hoge positie vooral te danken aan haar prestaties in de natuurwetenschappen en de wiskunde, zo blijkt uit de ranglijsten per vakgebied. In die categorie eindigt de UU wereldwijd op de 37e plaats. Op de ranglijst voor Technology and Computer Sciences staat de UU nog net bij de eerste honderd. Opmerkelijk is het ontbreken van de UU in de top 100 van ‘clinical medicine and pharmacy’. Op die lijst scoort Leiden goed met een 35e plaats.

De plaats van universiteiten op de Chinese ranglijst, die dit jaar voor de vijfde maal wordt gepubliceerd, is gebaseerd op zes criteria. Van groot gewicht zijn de aanwezigheid van Nobelprijswinnaars en andere toponderzoekers en het aantal artikelen in vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften, met name Nature en Science.

AH / EH

De ranglijsten zijn te vinden op: http://ed.sjtu.edu.cn/ranking.htm