'Vak J mag pas als laatste uit de Dom'

In vak J, achter een zuil, zijn twee zwervers binnengedrongen.In omhelzing nuttigen zij een fruitella en een slokje water. Zelijken eerder te komen voor wat warmte dan voor de plechtigheid.Het galmende Duits, Latijn en Engels dat de sprekers voortbrengen,nemen ze op de koop toe.

De belangrijkste gebeurtenis deze middag is het uitreiken van deeredoctoraten aan de Amerikaanse aardwetenschapper William A.Berggren, de Nederlandse 'doodstraf-advocaat' Bart Stapert en dePools-Duitse literatuurcriticus Marcel Reich-Ranicki. Alleen deDuitser houdt een dankspeech. Door zijn gegesticuleer en slependetaalgebruik is hij de enige die het publiek aan het lachen weet tekrijgen. Hij roemt de Nederlandse schrijvers Cees Nooteboom en"'ich hab mich verliebt!'" Margriet de Moor.

Na het uitreiken van de eredoctoraten is het woord aan de herenJ. van Dijk van de raad van toezicht, R. van Duinen vanonderzoeksorganisatie NWO en collegevoorzitter Jan Veldhuis. Zijbedanken rector Harry Voorma die de pensioengerechtigde leeftijdheeft bereikt, door driemaal ad random zijn curriculum vitae af tedraaien. Natuurlijk besteden zij ook enige aandacht aan 'de mensHarry'. Zelf houdt Voorma een kort toespraakje met als openingszin:'Zonde om weg te gaan.' Hij beloofde het wedervaren van de UU tezullen blijven volgen.

Het interactieve element is vertegenwoordigd in een modeshow vanhedendaagse toga's, ontworpen en getoond door studenten van deHogeschool voor de Kunsten. Een van de ontwerpers annex mannequinsmoppert: "Zo'n ontwerpopdracht is leuk, maar we kregen pas een weekvan tevoren te horen dat we ze ook zelf moesten dragen." Hetpubliek mag stemmen welke dracht de zwarte kraaienpakken van nuzouden moeten vervangen. Helaas hebben de studenten zich in hunvarianten ook nogal beperkt tot zwarte en witte stoffen.

Daarmee is het derde deel begonnen van de viering: de openingvan het lustrum. De nieuwe rector Willem Hendrik Gispen, onder meerbekend van cabaretgezelschap De Smet, maakt alvast wat reclame voorhet muziek-theaterspektakel 'O mio solo' door de rencarnatie vanGalileo Galilei een eredoctoraat te overhandigen, 'op gevaar af meop de eerste dag van mijn rectoraat meteen belachelijk temaken'.

De meeste aanwezigen verlangen nu te zeer naar de receptie en deobligate zoutjes om nog echt op te kunnen letten. Voor vak J zaldat moment echter nog even op zich laten wachten; dat mag pas alslaatste de kerk uit.

CH/AH

Knowshow

Tijdens het lustrum is er dagelijks in de Domkerk een'Knowshow'. Onder leiding van Chazia Mourali krijgen vragen van'gewone mensen' een wetenschappelijk antwoord. Er bleek erg veelinteresse te bestaan voor de huid. En zo legt de vriendelijkglimlachende dermatoloog Sanders uit dat je krabt als je jeuk hebt,omdat jeuk erger is dan pijn. Maar er leefden op straat ook vragenover seksualiteit. Klinisch psycholoog Van Maarssen vertelt dat inalle westerse landen transseksualiteit vooral een mannenprobleemis. Er zijn tien keer meer mannen dan vrouwen die van geslachtwillen veranderen. Over kanker leert de zaal dat er al proefdierenworden ingent tegen darmkanker.

Terwijl op tv mensen vaak eindeloos mogen doorkletsen over niks,lijdt de 'Knowshow' onder het omgekeerde euvel. Zes deskundigen,die redelijk welbespraakt zijn, krijgen nauwelijks de tijd om hunkennis te spuien, want de volgende publieksvraag staat al weer ophet programma.

Ook de rol van co-presentator Ronald Giphart wordt niet helemaalduidelijk. Hij lijkt te moeten fungeren als een soort Jan Mulder.Maar in het strakke schema is weinig plaats voor grappigeopmerkingen. Aan het einde van de show krijgt hij alleen kort detijd om te vertellen wat hij die avond heeft geleerd. WaaropMourali hem het twijfelachtige compliment geeft dat zijnsamenvatting goed in elkaar zit voor iemand die niet isafgestudeerd.

Dat ze zelf wel is afgestudeerd is de hele avond niet echtopgevallen. Met haar vragen slaat ze een paar keer zo gruwelijk deplank mis dat het grootste deel van de zaal het tandenknarsendaanhoort en een aantal studenten het lachen niet eens probeert teonderdrukken.

Jurgen Swart