Veel interesse voor lotingvrije plaatsen Diergeneeskunde

Dat Diergeneeskunde dit jaar ondanks de numerus fixus een aantalstudieplaatsen zonder loting mag toewijzen, is het gevolg van eenafspraak met de ministeries van Onderwijs en Landbouw. Aanleidingwas een dreigend tekort van afgestudeerden met belangstelling voorhet traditionele beroep van veearts en voor de veterinairevolksgezondheid, populair gezegd de vleeskeuring. Om aan dat tekorttegemoet te komen werd de numerus fixus voor de studiediergeneeskunde onlangs met 50 verhoogd tot 225 eerstejaarsstudenten in het komend studiejaar.

Maar ook met die uitbreiding bestaat de verwachting dat degrotendeels vrouwelijke studenten massaal zullen kiezen voor depopulaire richtingen Paard en Kleine Huisdieren. Om ook in deandere richtingen voldoende instroom te hebben, werd daarombesloten om maximaal zeventig studenten met een duidelijkemotivatie voor de twee minder populaire differentiaties buiten deloting om toe te laten.

Deze week vindt door middel van een aantal schriftelijke testsop motivatie en persoonlijkheidskenmerken een eerste ruwe schiftingbinnen de groep kandidaten plaats. De resterende 150 kandidatenzullen begin april in gestructureerde interviews nader aan de tandworden gevoeld. Elke kandidaat zal worden geinterviewd door eenteam bestaande uit twee dierenartsen, waarvan een van binnen en eenvan buiten de faculteit, en een student. De interviewteams wordenop dit moment onderworpen aan een intensieve training.

Uiteindelijk hoopt de faculteit op deze manier een kleinezeventig studenten over te houden met voldoende motivatie om deeenmaal gekozen richting ook de hele studie vol te houden. Met allestudenten zal schriftelijk worden afgesproken dat zij zich bindenaan de door hen gekozen differentiatie en dat zij tijdens de studieniet alsnog zullen besluiten over te stappen. Een nog onbeantwoordevraag is echter in hoeverre zo'n afspraak ook juridische krachtheeft.

EH