Veldhuis noemt VU-plan 'stunt'

Het was nog maar een idee van rector Sminia, maar de publiciteitdie het kreeg, was fors. Elke nieuwe VU-student zou in de toekomstde garantie op een kamer moeten krijgen. Daarvoor zouden dan weleerst honderden studentenflats moeten verrijzen in AmsterdamBuitenveldert. En daarvoor moet de rector weer toestemming krijgenvan zijn eigen Universiteitsraad en van de overheid. Vooral datlaatste zou nog wel eens een probleem kunnen vormen, omdat hetuitgekozen terrein pal onder een aanvliegroute van Schiphol ligt.De gemeente Amstelveen moet de VU bovendien toestemming geven omalleen studenten in de nieuwe flats te huisvesten.

Onzekerheid troef dus, en de Utrechtse collegevoorzitter J.Veldhuis reageert dan ook enigszins schouderophalend op deAmsterdamse luchtballon. "Het lijkt me een publiciteitsstunt. Menkan wel van alles roepen, maar ik zie niet in hoe men bij de VUstudenten een waterdichte garantie op een kamer kan geven. Wijhebben in De Uithof recent duizend studentenwoningen neergezet enop het Kromhoutterrein nog eens woonruimte voor zeshonderdstudenten gecreƫerd. Wij doen er dus veel aan om studenten vanwoonruimte te voorzien, maar een waterdichte garantie op hetkrijgen van een kamer kunnen en zullen wij nooit kunnen afgeven. Enik kan mij niet goed voorstellen dat de VU dat wel zou kunnen."

EH