Vier Utrechtse studenten naar Beijing: 'De universiade is echt een buitenkans'

Vier Utrechtse studenten naar Beijing: 'De universiade is echteen buitenkans'

"De universiade is voor mij echt een buitenkans", zegt studentegeofysica Karin Ruckstuhl. "Ik ben pas twintig en ik heb nog nietveel toernooi-ervaring." De zevenkampster vestigde eind mei een eenpersoonlijk record tijdens wedstrijden in Emmeloord. Dit leverdehaar niet alleen een startbewijs op voor de EuropeseKampioenschappen over twee weken in het Olympisch Stadion inAmsterdam, maar verrassend genoeg ook een ticket naar Beijing. "Ikweet niet wat ik kan verwachten. Maar zo'n evenement met meerderesporten en allerlei officiele dingen heeft natuurlijk wel wat."

De Universiade is de laatste jaren uitgegroeid tot het grootstesportieve evenemenent voor studenten. In China worden destudentenkampioenschappen gezien als voorbereiding op de echteOlympische Spelen in 2008. Volgende week beslissen de leden van hetInternationaal Olympisch Comite (IOC) of deze in Beijing gehoudenmogen worden. Vooral de ongemakkelijke mensenrechtensituatie kan deChinezen wel eens parten gaan spelen.

Ruckstuhl ziet in de trip naar het 'exotische' Beijing vooraleen extraatje. "Ik ben wel benieuwd hoe het daar is, maar ik gatoch in de eerste plaats om te presteren. Ik heb geen idee wat mijnniveau is tussen al die andere studenten. Mijn vriend is er weleens geweest. Volgens hem is het er behoorlijk heet en benauwd eindaugustus, maar daar ben ik niet echt bang voor. Ik houd wel van watwarmte."

Inmiddels wordt het Ruckstuhl steeds duidelijker dat ze met eenserieuze internationale bijeenkomst te maken krijgt. DeUniversiadeploeg wordt geheel in het nieuw gestoken door eenChinese kledingsponsor. "Ik heb nog geen idee hoe dat er uitziet.Vorige week zijn mijn maten opgenomen. We krijgen in ieder gevaleen colbertje voor tijdens de opening en trainingspakken."

XB