Vijftig extra plaatsen voor Diergeneeskunde

Het verzoek om jaarlijks vijftig diergeneeskundestudenten extrate mogen opleiden was in eerste instantie afkomstig uit deberoepsgroep, maar werd ondersteund door de Utrechtse faculteit.Omdat het merendeel van de studenten na het afstuderen kiest vooreen werkkring in de sfeer van kleine huisdieren of paarden, is erin toenemende mate gebrek aan deskundigen op het gebied vanlandbouwhuisdieren, vleeskeuring en veterinaire volksgezondheid.Ook voor het wetenschappelijk onderzoek en beleid en bestuurbestaat onder afgestudeerden relatief weinig belangstelling.

Om te voorkomen dat ook de vijftig extra eerstejaars voor demeest populaire studiepaden zullen kiezen, wil de faculteit eenvoorrangsbeleid ontwikkelen voor studenten in die andererichtingen. Dat is mogelijk nu de minister faculteiten met eennumerus fixus een zekere vrijheid heeft gegeven om de instroom zelfte regelen. Zo hoeft Diergeneeskunde in de toekomst nog maar dehelft van de studenten via loting toe te laten. Voor de anderehelft van de plaatsen komen in ieder geval alle aanmelders inaanmerking met een gemiddeld eindcijfer van acht of hoger. Voor dedan nog resterende ruimte mag de faculteit zelf kandidatenselecteren. Voor deze plaatsen komen wat de faculteit betreftuitsluitend aanstaande studenten in aanmerking met concretebelangstelling voor de minder populaire studiepaden. De komendemaanden gaat het faculteitsbestuur zich bezinnen op een effectievemanier om deze kandidaten te selecteren.

Of de uitbreiding van het aantal eerstejaars al komend najaarzijn beslag zal krijgen, hangt af van de vraag wie voor de kostenzal opdraaien. Diergeneeskunde zal de capaciteit alleen uitbreidenals daar extra geld voor komt. Minister Hermans heeft nuaangekondigd dat de vraag waar het geld vandaan moet komen, zalworden betrokken bij de voorbereiding van de rijksbegroting 2001later dit voorjaar.

Dan moet ook duidelijk worden waar het geld voor de nutoegestane ophoging van de numerus fixus voor geneeskunde vandaankomt. Voor een uitbreiding tot 1930 eerstejaars denken deuniversiteiten 14 miljoen gulden extra nodig te hebben. Inmiddelsheeft minister Borst vanVolksgezondheid al weer aangedrongen op eenverdere uitbreiding van de 'numerus fixus' naar 2010 eerstejaars.Op die manier zou een dreigend tekort aan huisartsen kunnen wordenvoorkomen. Maar minister Hermans heeft besloten om de grens voorkomend jaar te leggen bij 1930 eerstejaars.

EH