Voor altijd een onvoldoende op internet

Leraren van middelbare scholen doen het vaker, laat dagblad Trouw deze week zien. Maar ook in het hoger onderwijs staan hier en daar cijferlijsten online die de pricacy van studenten schenden.

Zo zakte 'Monique' in 2003 voor een tentamen van Arend-Jan Boekestijn, docent aan de Universiteit Utrecht en parlementariƫr voor de VVD. Ze staat met achternaam en al in een excel-bestand, net als haar jaargenoten.

Boekestijn: "Ik heb veel met internet gewerkt. Daardoor wisten studenten al binnen acht uur of ze hun tentamen hadden gehaald. Je moet geen koudwatervrees hebben voor zulke toepassingen, alleen horen de cijfers direct na de blokperiode verwijderd te worden. Ik dacht dat ik alles eraf had gehaald, maar er is kennelijk iets misgegaan."

De cijferlijst valt niet via Boekestijns website vinden, maar wie toevallig de naam van zijn studenten intikt op Google, stuit er vanzelf op. Voor de site van zijn collega Rudolf Rasch geldt hetzelfde.

Ook de uitslag van een Leids tentamen fysica uit 2006 staat nog altijd online. De lijst is niet volledig, schrijft professor Joost Frenken erbij, omdat studenten bezwaar konden maken tegen publicatie op internet. Maar mochten ze niet aannemen dat de lijst na verloop van tijd weer zou worden verwijderd?

Ad Verschuren, mediaondernemer, heeft een hele waslijst van internetadressen waarop je cijferlijsten kunt vinden. Daar zitten veel middelbare scholen tussen, maar ook universiteiten en hogescholen. De meeste gebruiken studentnummers om te anonimiseren, maar naam en achternaam zijn niet ongebruikelijk.

"Dit is niet de bedoeling", zegt een woordvoerder van de HBO-raad. Ook universiteitenvereniging VSNU vindt dat tentamenuitslagen altijd geanonimiseerd moeten worden en gaat de kwestie intern bespreken.

Op www.puntenlijst.eu biedt Verschuren een gratis dienst aan waarmee docenten makkelijk en anoniem cijfers online kunnen zetten. Handig als ze geen Blackboard hebben.

HOP