Vrouwen in het voetbalbestuur: 'Ze bellen een meisje sneller terug dan een jongen'

Vrouwen in het voetbalbestuur: 'Ze bellen een meisje snellerterug dan een jongen'

Dat zal je nou altijd zien. Hebben de vrouwelijke bestuursledenvan studentenvoetbalvereniging Odysseus net zitten vertellen hoetrots zij zijn op de weinige gele en rode kaarten die hun ledenkrijgen, breekt er op het veld waar 'hun' heren 3 speelt een potjezinloos geweld uit waar de honden geen brood van lusten. Hetincident werpt een nieuw licht op het onderwerp waar de dames heteerder over hadden: hoe het is om als vrouw een bestuurstaak tehebben in de voetballerij.

Voorzitster Lian Witteveen rent het veld op om de opgefoktespelers tot rust te manen. Ze weet de heren zelfs zo ver te krijgendat ze, na een kleine time-out, het spel weer hervatten en dewedstrijd zonder verdere incidenten uitspelen. Ondertussen gaanAnne Brünott en Maaike Kok, respectievelijk commisaris externen wedstrijdsecretaris, achter twee van het veld gestuurde spelersaan om te voorkomen dat die in hun woede de kleedkamer verbouwen.Alledrie zeggen ze achteraf hetzelfde: in dit soort situaties ishet een voordeel om een vrouw te zijn. "Want hoe opgefokt mannenook zijn: tegenover een vrouw zullen ze zich eerder proberen tebeheersen", vat Brünott het samen.

Samen met secretaris Janna van der Meer vormen de dames sindsoktober een meerderheid in het zevenkoppige bestuur van Odysseus.En dat blijkt een ware primeur voor een voetbalclub. "Kijk, binnende club en het studentenwereldje vinden ze het redelijk normaal.Utrecht heeft een hoog percentage vrouwelijke studenten, dus daaris niks vreemds aan. Maar binnen het voetbal zelf is het heelongebruikelijk", vertelt Brünott. Het grootste deel van devoetbalbesturen wordt bevolkt door mannelijke AOW-ers of WAO-ersdie zelf niet spelen en daardoor tijd genoeg hebben voorbestuurstaken.

Wedstrijdsecretaresse

En dus stonden de dames bij de nieuwjaarsborrel van de KNVBmidden tussen de heren op leeftijd. "Er waren daar echt bijna geenvrouwen. En degenen die er wel waren, waren de vrouwen van",vertelt Kok. Zo worden de bestuursleden zelf ook vaak gezien,vertellen ze. Uitspelende clubs die door de dames wordenopgevangendenken wel vaker dat de bestuursleden even tijdelijkrepresentatief optreden. "Ik laat ze meestal maar in de waan, zekomen er vanzelf wel achter", vertelt Brünott.

Hoewel ze dus soms voor enige verwarring zorgen, hebben debestuursleden maar een paar voorbeelden van echt vervelendereacties. "Er was hier ooit een voorzitter op bezoek die zichafvroeg waarom hij geen bitterballen kreeg, als er toch zoveelvrouwen aan de tafel zaten", herinnert Brünott zich. Witteveenhad onlangs een vertegenwoordiger van de KNVB tegenover zich, dieweigerde het woord tot haar te richten. "Hij bleef maar tegen debaliemedewerker van Olympos praten, terwijl ik hem allang hadduidelijk gemaakt dat hij bij mij moest zijn". En Kok vertelt datzij soms een beetje moe wordt van collega-wedstrijdsecretarissendie haar bij wijze van humor 'wedstrijdsecretaresse' noemen.

Maar ondanks die ervaringen zijn de dames het er over eens datze uiteindelijk worden beoordeeld op hun prestaties. "Als ik inbestuurskamers van andere clubs kom, staan ze vaak eerst raar tekijken. Maar als dan blijkt dat ik weet waar ik het over heb, wordtdat juist ook heel erg gewaardeerd", vat Witteveen haar ervaringensamen. Brünott en Kok delen die mening. "Voordat we hieroverwerden geïnterviewd had ik er nog nooit over een seconde overnagedacht dat dit iets bijzonders is", vertelt Kok.

Dat er binnen de vereniging door de mannen de nodige geintjesworden gemaakt, daar kunnen ze best mee leven. Want uiteindelijkheeft niemand er problemen mee, denken zij. Kok meent zelfs dat hetjuist een voordeel is om vrouw te zijn. "Ze bellen een meisjesneller terug dan een jongen". Volgens de dames zelf scheelt hetook dat zij niet 'mieperig' zijn, geen 'hockey-meisjes of taebo-miepjes'. "We weten waar we voor staan en gaan discussies nietuit de weg, maar we gaan daarna ook gewoon met de mannen aan de bareen biertje drinken", aldus Witteveen.

Twijfels

Jurriaan Otto, voorganger van Witteveen, vertelt dat het al vrijsnel duidelijk was dat Witteveen zijn opvolger moest worden: "Zewas enthousiast, meteen actief en voelde zich duidelijk lekker inde club. Ze was gewoon de beste kandidaat." Zelf had Witteveen ineerste instantie wel haar twijfels. "Toen heb ik een aantal mannengevraagd of zij dachten dat ik heel anders behandeld zou worden."Van hen kreeg ze te horen dat ze uiteindelijk zou worden afgerekendop haar functioneren "dus toen heb ik het maar gedaan."

Dat er vervolgens nog drie andere vrouwen voor bestuursfunctieswerden voorgedragen was geen toeval, vertelt Witteveen. "Jekentelkaar en je weet wat je aan elkaar hebt. Bovendien zijn devrouwen in de vereniging op dit moment ook actiever, ze doen meerin commissies en bepalen meer het beeld."

Hoewel zij denkt dat het bestuur secuurder is geworden sinds ermeer vrouwen in zitten, is inmiddels ook besloten dat er niet nogmeer vrouwen bij moeten komen. De club telt zes mannenteams en tweevrouwenteams. "Als de verhouding nog schever komt te liggen in hetbestuur, dan weet je niet meer wat er speelt binnen een groot deelvan je club", legt Brünott uit.

En terwijl de KNVB bezig is om meer vrouwen in voetbalbesturente krijgen, klinkt er binnen Odysseus juist een roep om actievemannen. Maar niet alles is verloren voor mannen zonder bestuurlijktalent, zo blijkt. Ze kunnen altijd nog hopen op een plaats in dedoor de dames samengestelde mooie-mannen top 10.

Hanneke Slotboom