VSNU kiest voorzitter nieuwe stijl

Ed d'Hondt (PvdA) is tien jaar burgemeester van Nijmegen. Hijhaalde in die periode vaak de pers als voorzitter van het landelijkberaad van politiekorpsbeheerders. Toen minister Peper vanBinnenlandse Zaken aftrad, werd hij genoemd als mogelijke opvolger.Eerder was hij onder meer burgemeester van Maarssen enHilvarenbeek. Al met al een zwaargewicht bestuurder, concludeerdede commissie die een opvolger zocht voor voorzitter Rien Meijerinkvan de VSNU. Dat D'Hondt zich niet heeft gemanifesteerd in hethoger onderwijs, deed er minder toe. "We zochten wel een liefhebbervan het academische", verklaart voorzitter Karl Dittrich van deUniversiteit Maastricht. Dat is D'Hondt, volgens hem. "Hij is eenstudieus persoon, die bijvoorbeeld graag publiceert."

Verder zou de huidige burgemeester van Nijmegen uitstekendecontacten onderhouden met de universiteit in zijn stad.Collegevoorzitter Roelof de Wijkerslooth de Weerdesteijn van de KUNbeaamt dat. "Hij is op deze universiteit een zeer geliefd persoon,die we zullen missen. Bij gelegenheden als de opening van hetAcademisch Jaar was hij altijd aanwezig." Voorzitter Yvonne vanRooij van de Katholieke Universiteit Brabant, die ook in desollicitatiecommissie zat, stelt dat de VSNU met de keuze voorD'Hondt een nieuwe koers inslaat. "Hij staat verder af van hetonderwijs dan Meijerink, die secretaris- generaal op het ministerievan Onderwijs is geweest. Maar D'Hondt past uitstekend in deze fasevan het hoger onderwijs, waarin universiteiten steeds autonomerworden ten opzichte van Zoetermeer", vindt Van Rooij. "Hij is eenkrachtig bestuurder met een uitgebreid netwerk, die de belangen vande universiteiten uitstekend kan behartigen", voegt Dittrich er aantoe.

D'Hondt studeerde in de jaren '60 rechten in Utrecht en behaaldein 1969 zijn doctoraal. In het alumniblad Iluster zei hij in junivan dit jaar: "In Utrecht heb ik natuurlijk juridisch leren denken,maar de meeste vaardigheden heb ik eerlijk gezegd pas in depraktijk opgedaan. Ik heb wel veel geleerd hoor, vooral vanhoogleraar Van Zijl, die mij goed leerde nadenken over de logicavan de wet. Maar in dit vak gaat het toch vooral over: hoe ga jemet mensen om? Dan is wat maatschappelijke ervaring belangrijkerdan precies weten hoe een wet in elkaar steekt; dat moet desecretaris me maar vertellen." De benoeming van D'Hondt wordtmorgen bekrachtigd door het algemeen bestuur van de VSNU. Hij zalop 1 november aan zijn nieuwe baan beginnen. Tot die tijd is EricBleumink, oud- collegevoorzitter van de RijksuniversiteitGroningen, interim- voorzitter van de universiteitsvereniging.

HOP, IH / EH

LSVb wil minister in Nijmegen 'dumpen'

Minister Hermans moet Ed d'Hondt maar opvolgen als burgemeestervan Nijmegen. Liefst nog vandaag, want het hoger onderwijs kan hemmissen als kiespijn. Dat stelt de Landelijke Studenten Vakbond(LSVb).

Hermans heeft in de twee jaar dat hij minister van Onderwijs waskeer op keer gezegd hij niets kan en wil regelen en dat studenten,hogescholen en universiteiten het samen maar moeten uitzoeken,concludeert LSVb-voorzitter Fransien van ter Beek. "Deregulering iszijn enige credo." De studentenbond zou hem daarom graag inruilenvoor 'een minister die wel een visionair pleidooi weet te houdenover de toekomst van het hoger onderwijs'. Die mogelijkheid is ernu burgemeester D'Hondt van Nijmegen voorzitter wordt van deVereniging van Samenwerkende Universiteiten (VSNU), zegt Van terBeek. "Hermans kan zijn laatste dagen slijten als burgervader vande keizerstad."

HOP, IH