VSNU: meer loon voor minder vakantie

“We stellen een loonsverhoging van drie procent voor en we willen dat er werk wordt gemaakt van een goede eindejaarsuitkering”, zegt onderhandelaar Marieke van den Berg van Abvakabo-FNV. “Daarmee zitten we al een half procent onder de algemene looneis die de FNV stelt. Als ik straks bij onze leden terugkom met drie procent loonsverhoging in ruil voor minder vakantiedagen, dan zullen die daar op zijn minst grote moeite mee hebben. De universiteiten zullen een beter aanbod moeten doen.”

Tornen aan vakantiedagen is impopulair, ongeacht de resultaten waarmee vakbondsonderhandelaars thuiskomen. Voorafgaand aan de lopende cao-onderhandelingen polsten de bonden hun leden al. “Veel medewerkers geven toe een stuwmeer aan vrije dagen te hebben, maar de meerderheid vindt dat comfortabel. Vooral bij het ondersteunende personeel valt dagen inleveren slecht”, weet Van den Berg.

De universiteiten houden voorlopig vast aan de koppeling met verlofdagen. “We willen graag meer salaris betalen aan mensen met meer werkambitie”, verzekert VSNU-woordvoerder Jurjen van den Bergh.

Over een dertiende maand, die de bonden uit het vuur wisten te slepen in het onderhandelaarsakkoord voor het hbo, schrijven de universiteiten niets in hun inzet. “We concentreren ons zoveel mogelijk op het maandsalaris”, erkent Van den Bergh. “Maar het is geen onderwerp waarover we niet willen praten.”

Het gaat de onderhandelaars van de VSNU om meer dan alleen geld. Zo willen de universiteiten graag experimenteren met vrijere contracten voor wetenschappers en ‘hoger kader’. “Denk daarbij aan een universitair hoofddocent die ’s avonds college geeft en in het weekend bezig is met onderzoek”, licht Van den Bergh toe. “Met zulke medewerkers moet een universiteit ruimere afspraken kunnen maken, want zo’n functie is niet te vatten in een veertigurige werkweek. Wij willen daarom experimenteren met contracten waarin niet het aantal uren en de bijbehorende vakantiedagen centraal staan, maar de inhoudelijke bijdrage van werknemers.”

Abvakabo-FNV is best bereid naar de plannen kijken. “Maar dan willen we wel de zekerheid dat zulke contracten worden gesloten op basis van vrijwilligheid”, zegt Marieke van den Berg. “We moeten voorkomen dat de zwaardere wetenschappelijke posten straks alleen nog beschikbaar komen voor mensen die onder zulke voorwaarden willen werken.”

De vakbonden en universiteiten zitten op maandag 1 oktober weer met elkaar om de tafel.

HOP, Thijs den Otter