VSNU-staalkaart onderzoek zorgt voor beroering

De ‘staalkaart onderzoek’ is bedoeld om internationaal goede sier te maken met actueel Nederlands toponderzoek. De Universiteit Utrecht en de TU Delft mogen elk vier onderzoeken aanleveren en de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden elk drie. De rest moet genoegen nemen met minder.

Rector magnificus Bouter van de Vrije Universiteit laat via zijn secretariaat weten meer te willen leveren dan de twee voorbeelden waar de VSNU om vraagt. “Bij het volgende rectorencollege komt dat zeker aan de orde.”

Ook de Radboud Universiteit Nijmegen plaatst kanttekeningen bij de verdeling. “Los daarvan vragen we ons af wat voor signaal je geeft als je 36 onderzoeksprogramma’s selecteert als ‘de top’. Is de rest niet top? Ik zou als wetenschapper raar opkijken als ik net in Nature had gestaan en vervolgens niet in aanmerking kwam voor een plek in de etalage. Dus misschien moet er worden nagedacht over een andere manier om het onderzoek te presenteren”

De Universiteit Utrecht wil niet reageren op de staalkaart en wacht het verdere verloop van het debat af. Bij de TU Delft, de andere hofleverancier voor de staalkaart, is men content met de mogelijkheid om vier onderzoeken in de etalage te zetten. Volgens een woordvoerder is nog niet duidelijk welke “parels” worden gekozen. “De keuze zal aansluiten op actuele thema’s, en de onderzoeken zullen concreet moeten zijn. We hebben ook prachtig onderzoek dat pas over tien of twintig jaar resultaat oplevert, waardoor het niet geschikt is voor een staalkaart.”

Dat de Vrije Universiteit en de Radboud Universiteit Nijmegen minder tevreden zijn, vinden ze bij de TU Delft jammer. “Het gaat om het Nederlandse geheel. Maar als het nodig is, zijn wij best bereid een van onze vier plekken af te staan voor een andere instelling.”

Maar herverdeling van het aantal plekken op de staalkaart zal ongetwijfeld voor nieuwe discussie zorgen. De Groninger universiteitskrant UK meldt in de editie van komende week dat de RUG haar drie plaatsen al heeft ingevuld: de instelling zet het werk van jonge filosofen in het zonnetje, het onderzoek van hoogleraar longziekten en Spinoza-laureaat Dirkje Postma en het Zernike Instituut dat zich onder meer bezig houdt met supergeleiding.

Universiteitenvereniging VSNU wil niet toegeven dat er problemen zijn met de staalkaart en laat in het midden hoe de verdeling tot stand is gekomen. “Academisch toponderzoek onder de aandacht brengen hoort bij ons speerpuntenbeleid. Dat we daarbij keuzes maken, betekent niet dat andere onderzoeken minder waard zijn.”

De staalkaart wordt op zijn vroegst rond de zomer verwacht. Daardoor heeft de club nog even de tijd om de rijen te sluiten.

HOP