VVD-leider Rutte steunt reddingsactie Mare

Hoewel hij momenteel heel andere zorgen aan zijn hoofd heeft rondom de VVD, noemt de voormalige staatssecretaris van hoger onderwijs het voornemen van het Leids college bestuur om van Mare een tweewekelijks opinieblad zonder nieuws te maken “zeer ernstig”, zo staat op de voorpagina van het blad te lezen. “Ik zie steeds vaker dat universitaire bestuurders op deze manier de macht naar zich toe proberen te trekken.” Rutte studeerde eind jaren tachtig geschiedenis aan de Universiteit Leiden.

Naast de steunbetuiging van de VVD-leider heeft ook de Vereniging van wetenschapsjournalisten haar onvrede over het voornemen van het universiteitsbestuur kenbaar gemaakt. De Leidse gemeenteraad toont zich bezorgd: de gemeenteraadsfracties van CDA, VVD, D66, GroenLinks en de SP wijzen collegevoorzitter Paul van der Heijden op de brugfunctie die Mare heeft tussen universiteit en stad.

De pr-afdeling van de Universiteit Leiden brengt een wekelijkse nieuwsbrief uit en die, menen de bestuurders, verschaft de Leidse academische gemeenschap voldoende informatie. De U-raad van de instelling oordeelde eerder al negatief over deze stelling, maar kan geen veto uitspreken tegen een besluit van het college. Het lot van Mare zou afgelopen dinsdag worden bezegeld. De beslissing werd echter uitgesteld.

HOP