Wat betekent een ISO-norm voor UU-medewerkers?

John de Jong, manager afdeling Barrière: "Toen ik beginjaren zestig begon, was de regelgeving in laboratoria beperkt. Dedierenverblijven waren primitief en ventilatie was minimaal. Daaris veel in veranderd. De kwaliteitseisen zijn de laatste jaren alhoog. Het enige verschil nu de ISO-norm is ingevoerd, is dat alleswordt opgeschreven. Iedereen injecteert een rat op dezelfde manier.Dat deden we al, maar nu staat op papier hoe het precies moet. Ditgeeft helderheid naar onderzoekers en jongere collega's hoevenalleen het boek te pakken met de regels en dan zien ze hoe hethoort. De werkdruk is omhooggegaan, maar het werk is interessantergeworden met meer verantwoordelijkheid."

Jos Elskamp, medewerker: "Aan de managementkant van het bedrijfis niet zoveel veranderd. Er ligt meer formeel vast, maar dat zijnprocedures die we al volgden. Het verschil is dat we van dieprocedures niet meer mogen afwijken. Voor de mensen op dedierenafdelingen is het meest veranderd. Daar worden harde gegevensvastgelegd in logboeken en dat kost veel extra werk. Voor dezelfdeexperimenten moeten meer handelingen verricht worden, waardoor dewerkdruk toeneemt."

Elly van Zwol, biotechnicus transgene afdeling: "Sinds vier jaarwerk ik met proefdieren. Toen ik met mijn stage begon, werd veeluit de losse pols gedaan. Het bijhouden van temperatuur enluchtvochtigheid in logboeken zijn extra handelingen die tijdkosten. Maar het is ook beter voor de dieren. Die worden nu tweekeer per dag gecontroleerd door de verzorgers. Aan het begin van dedag en aan het eind loopt er iemand langs om te kijken of er ietsbijzonders te zien is. Er wordt gerichter naar de dieren gekeken,daardoor merken we sneller als er met een dier iets mis is."

Harry van Herck, hoofd laboratoriumcentrum: "Wat er vijf jaargeleden op het GDL gedaan is, daar kan ik niets meer over zeggen.Dat is nergens na te zoeken. Alleen door overlevering, uit deverhalen van mensen die toen al bij het GDL werkten, kan ik dat eenbeetje achterhalen. Met het kwaliteitszorgsysteem is deregistratie- en administratieplicht veel groter geworden. Veel meeris nazoekbaar. We hebben de procedures vastgelegd, en daar moetenwe ons aan houden. Consequentie voor het personeel is dat er meerpapierwerk langskomt. Het systeem bezorgt ze meer werk, waarvoor wegeen extra werknemers hebben gekregen. Maar het is hier betergeorganiseerd dan voorheen. Voor onze opdrachtgevers is hetinzichtelijkelijker geworden wat het GDL doet.

De ISO-norm bepaalt niets over het dierenwelzijn, dat is waar.Daarom zijn we druk doende met de AAALAC, een Amerikaanseinstelling en de enige internationale organisatie die puur kijktnaar het welzijn van proefdieren. We hopen nog dit jaar voor hunaccreditatie in aanmerking te komen. Een eerste proefonderzoek vande AAALAC wees al uit dat we ruim boven de standaard zitten."

Femke van Zeijl

ISO-Normen

Het efficiënt en klantgericht werken van diensten binnen deuniversiteit is een van de speerpunten van het ontwikkelingsplan'Perspectief 2010' van de Universiteit Utrecht. Eenkwaliteitszorgsysteem - zoals een ISO-certificaat - is een middelom kwalitatief beter en doelmatiger te werken. Naast het GDL hebbende diensten FBU Afvalbeheer, FBU Commerciele Zaken en FBUSchoonmaakmanagement een ISO- certificaat: