webnieuws

Triton derde bij Varsity

Rubicon

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 31 jonge onderzoekers een 'Rubicon-subsidie' verstrekt, waarmee ze in het buitenland een half tot twee jaar onderzoek kunnen doen. Drie Utrechtse onderzoekers vielen in de prijzen. De Rubicon-subsidie gaat vooraf aan de veni-, vidi- en vici-subsidies. Met de ervaring die de jonge gepromoveerden opdoen maken ze later meer kans op een veni-subsidie. In totaal schreven 102 wetenschappers een onderzoeksvoorstel. Vanuit de UU gaat geoloog dr. Vincent van Hinsberg naar de McGill University, fysicus Gijs-Jan Brouwer gaat naar New York University en chemicus Pieter Bruijnincx gaat aan de University of Warwick.

Muziekhistorische vondst

Masterstudent Muziekwetenschap Michiel van Lieshout studeerde onlangs af op een studie naar het 19e eeuwse zangspel 'Neem u in acht' van de in vergetelheid geraakte componist Johannes van Bree. Hij ontdekte dat, anders dan tot nog toe is aangenomen, deze opera nooit is uitgevoerd, omdat de componist ruzie kreeg met de directie van de Stadsschouwburg in Amsterdam over een vrijkaartje voor zijn verloofde._De muziekpartijen van het toneel-muziekstuk 'Neem u in acht' gingen verloren bij de Schouwburgbrand van 1890, maar in de nalatenschap van componist Van Bree is nog wel een partituur bewaard gebleven. Op dit moment worden er plannen gemaakt om het zangspel alsnog op de planken te brengen, weet Van Lieshout. De wereldpremière gaat naar alle waarschijnlijkheid plaatsvinden in het voorjaar van 2008 in Amsterdam.

Landmijnen en clusterbommen

Pensioenfonds ABP heeft bekendgemaakt dat het niet langer zal beleggen in bedrijven die betrokken zijn bij de productie van clusterbommen of landmijnen. Het pensioenfonds van ambtenaren en onderwijspersoneel kreeg veel kritiek toen televisieprogramma Zembla bekendmaakte dat het investeerde in verboden en omstreden wapentuig van onder meer de bedrijven Textron, General Dynamics, Alliant en Singapore Technologies Engineering. Die handelen in strijd met het landmijnenverdrag van Ottawa uit 1997 dat Nederland heeft ondertekend. (HOP)