webnieuws

Uitgedaagd

Cabaretier

Najib Amhali is de meest gewaardeerde cabaretier van Nederland. Ook bij studenten scoort hij een fraaie 8; hoger dan Herman Finkers (7,7), Theo Maassen (7,7) en Hans Teeuwen (7,1). Dat blijkt uit het Nederlandse Humoronderzoek 2007 van marktonderzoekbureau Intomart GFK op basis van een steekproef uit onder ruim 1400 willekeurige Nederlanders, waaronder studenten. _Oudere cabaretiers als Seth Gaaikema (4,7), Freek de Jonge (5,4) of Youp van het Hek (6,5) krijgen veel minder studentenhanden op elkaar. In de categorie komische tv-programma's lachen studenten het hardst om Onder de tram en De Lama's, beide goed voor een 7,8. Fokke & Sukke (7,5) is de populairste cartoon. (HOP)

Vakantietaal

Studenten die voor vakantie of buitenlandse stage even snel een taal willen leren, kunnen vanaf volgend jaar niet meer terecht bij de talenopleidingen van de faculteit Geesteswetenschappen. In plaats daarvan krijgen studenten en medewerkers fikse kortingen op de talencursussen van het James Boswell Instituut, het universitaire taleninstituut op het Kromhoutterrein. Studenten betalen straks 45 euro voor tien lessen, terwijl dat eerder meer dan 200 euro was. Ook medewerkers van de universiteit zijn vanaf september voordeliger uit. Zij betalen 90 euro voor de cursussen.

M.Phil-titel

Geef studenten van onderzoeksmasters een M.Phil-titel, adviseert de Universiteitsraad het college van bestuur. Alle afgestudeerde Utrechtse masterstudenten krijgen nu afhankelijk van de wetenschappelijke discipline een M.A.- of een M.Sc.-titel. Volgens de U-raad is dit een onwenselijke situatie, omdat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen academische masters en onderzoeksmasters.Internationaal is het zeer gebruikelijk dat studenten van een onderzoeksmaster de titel M.Phil krijgen, aldus een nota van de raad. Hoewel deze titel niet wettelijk beschermd wordt, geven ook enkele Nederlandse universiteiten hun studenten inmiddels deze titel mee. De UU zou dat voorbeeld moeten volgen. Rector Gispen zegde deze week toe spoedig met een reactie te zullen komen.