webnieuws

Bibliothecaris Savenije gaat onderzoeken of de Universiteitsbibliotheek in De Uithof voortaan al 's ochtends om half negen open kan gaan. Ook komt er een onderzoek naar het aantal hbo-studenten dat van de bibliotheek gebruik maakt.

Met die toezeggingen reageerde Savenije deze week op een notitie een werkgroep van de U-raad. Deze had op basis van 158 enquêtes geconstateerd dat de gebruikers meer werkplekken en ruimere openingstijden op prijs zouden stellen. Opmerkelijk vonden de onderzoekers dat veel van de ondervraagden hbo-studenten waren.

Studenthuis van het Jaar

De Utrechtse studentenhuizen Massegast en WS96partyhuis zitten bij de laatste zes huizen die strijden om de felbegeerde titel 'Studentenhuis van het jaar 2007'. De grote finale van het initiatief van radiostation Caz! vindt plaats op 27 juni. Om die eindstrijd te behalen moeten de huizen zich nog door een battle heen slaan. Elke week nemen twee huizen het tegen elkaar. Het huis dat de opdrachten van de radiozender het best volbrengt, gaat door.

BSA geen probleem

Een overgrote meerderheid van de eerstejaarsstudenten heeft niets tegen het bindend studieadvies. Slechts weinigen noemen de maatregel betuttelend of streng. Dat blijkt uit de enquête van de waakhond van het Utrechtse onderwijs Stichting OER onder 741 voltijd eerstejaars van negen Utrechtse bacheloropleidingen. Stichting OER hield het onderzoek, omdat ze zich afvroeg hoeveel weerstand er is tegen het advies en of het bsa de student aanspoort harder te werken. In 2009 moeten alle Utrechtse studies een bsa hebben.

Veroordeling voor moord

Patrick van S. is ook in hoger beroep tot 18 jaar celstraf veroordeeld voor de dood en verkrachting van de Utrechtse studente Mariëlla de Geus. De studente werd op 4 november 2001 verkracht en om het leven gebracht in haar woonplaats Gouda. Zij studeerde op dat moment Natuurwetenschap & Innovatiemanagement aan de Universiteit Utrecht. Van S. bekende eerder dit jaar dat hij haar verkracht had, maar niks met haar dood te maken had. Het hof noemde deze verklaring volstrekt ongeloofwaardig.

Milieuwetenschappen is ok

De bacheloropleidingen Milieu-natuurwetenschappen en Milieu-maatschappijwetenschappen en de prestigemaster Sustainable Development doen het in vrijwel alle opzichten goed tot zeer goed. Dat concludeerde een visitatiecommissie vorige week. Lof was er vooral voor de heldere structuur en de strakke regie en voor de grote aandacht voor kwaliteit, getuige de aamdacht voor het honours traject. Het was de commissie bovendien opgevallen hoe goed de sfeer is. Slechts op ondergeschikte punten klonk in de rapportage een kritische noot door.