webnieuws

Eerste hoogleraar terrorisme

Geen diploma

Studenten die hun studie afronden, zonder buitenlandse ervaring te hebben opgedaan, hebben geen recht op een diploma. Dat zei Eerste Kamerlid Trude Maas (PvdA) vorige week ter gelegenheid van het 55-jarig bestaan van internationaliseringsclub Nuffic. Opleidingen die studenten afleveren en niet beseffen dat buitenlandervaring noodzakelijk is, moeten daar voor bestraft worden. Het verontrust haar dat er slechts 17.000 studenten enige tijd naar het buitenland gaan,terwijl er 40.000 studenten naar Nederland komen voor de studie.

Slecht betaald

Een bijbaan in de horeca is het populairst bij jongeren, ook al wordt die, met een gemiddeld uurloon van 6,80 euro, het slechtst betaald. Studenten krijgen voor een bijbaan gemiddeld 7,50 euro per uur. Dit blijkt uit een monitor van BijBanen.nl die aan ruim 3000 scholieren en studenten in Nederland is voorgelegd. De horeca is populair: leuke collega's, flexibele werktijden,fooienpot. _Meiden verdienen doorgaans minder per uur (7 euro) dan jongens (8,50 euro). Studenten uit het hoger onderwijs verdienen gemiddeld 2 euro meer dan scholieren en MBO-studenten. De best verdienende baantjes (zo'n 10 euro) zijn studentassistent, programmeur en systeembeheerder.

Belastingtruc

Studenten die flink bijverdienen,, kunnen dankzij een belastingtruc op legale wijze voorkomen dat ze studiefinanciering moeten terugbetalen. Maar 2007 is wel het laatste jaar waarin dat kan. Studenten mogen dit jaar ruim 10.000 euro netto verdienen naast hun studiefinanciering. Verdienen ze meer - en vergeten ze hun beurs stop te zetten - dan moeten ze hun stufi terugbetalen en krijgen een boete voor het gebruik van de ov-jaarkaart. Maar daar valt dus aan te ontkomen. Dit is het idee: betaal aanvankelijk te veel belasting, zodat het netto salaris onder de bijverdiengrens duikt. Vraag daarna die extra belasting terug met een T-biljet. Die teruggave telt niet mee voor het netto inkomen en blijft dus buiten beschouwing als de IB-groep haar controles uitvoert. Het geld kan binnen vijf jaar worden teruggevraagd via het T-biljet.