webnieuws

Storm in De Uithof

Bieb blank

Van de Universiteitsbibliotheek waaide donderdagavond twee gevelluiken open. Van een daarvan sneuvelde het glaswerk. Dat kwam op het voetpad terecht, maar niemand werd geraakt. De bibliotheek onderzoekt de oorzaak. Volgens een woordvoerder gaf het springen van een Sprinklerinstallatie maandagmiddag meer overlast dan de storm enkele dagen eerder. 400 Medewerkers en 125 medewerkers moesten het gebouw verlaten, nadat de begane grond blank kwam te staan. Na een half uur mocht iedereen weer naar binnen. Er was geen schade aan boeken of andere materialen.

Storm in de stad

De universitaire panden in de binnenstad en op het Kromhoutterrein van University College kregen er vorige week donderdag flink van langs bij die storm. "Bijna geen enkel gebouw heeft géén schade opgelopen", weet FBU-medewerker Kees Boshuis, die bezig is met een inventarisatie van de schade. Overal zijn wel pannen van het dak gewaaid, goten losgeraakt, ramen die trilden in hun sponningen en schoorstenen die stonden te wiebelen.

Ook gebouwbeheerder Tertius Groenman weet te melden dat er in de binnenstad veel schade is aangericht, onder meer aan het Academiegebouw (onder meer ingewaaide ruiten) en het Pandhof. Het facilitair bedrijf is gelijk begonnen met provisorisch lapwerk, volgens Groenman donderdag al, nog tijdens de storm.

Maar al te veel acrobatiek konden de FBU-medewerkers zich niet veroorloven: "Bij gebouwen hoger dan tien meter - en dat zijn vrijwel alle gebouwen in de stad - mogen we volgens de arbo-wetgeving niet met ladders werken, maar moeten er hoogwerkers worden ingezet", aldus Boshuis. "De schadepost zit dan ook niet zozeer in dat stukje lood of die paar pannen, maar in de huur van groot materieel om alles weer gerepareerd te krijgen."

Guesthouse voor gestrande UU'ers

Rosemarie Buikema, binnen het instituut voor Media en (Re)presentatie hoogleraar 'Genderstudies', strandde zoals zo veel forenzende medewerkers vorige week donderdag in Utrecht, nadat de storm het openbaar vervoer vrijwel compleet had platgelegd. Dat bracht haar al langer gevoelde behoefte aan een universitair 'guesthouse' weer acuut tot leven: "Toevallig kreeg ik die dag mail van de Faculty Club, waarin Helios nog eens werd aangeprezen als 'de universitaire huiskamer.' Toen dacht ik: 'waar we nu behoefte aan hebben, is een universitaire slaapkamer'."

Bij verschillende andere universiteiten, zeker in het buitenland, is een nachtelijk onderkomen voor medewerkers die een avondje moeten doorwerken of vergaderen heel gewoon. "Bijna al mijn collega's wonen in Amsterdam", vertelt Buikema. "Ook al hebben we iedereen donderdag om vier uur naar huis gestuurd, toen al lukte het niet meer om iedereen thuis te krijgen. Ik heb zelf in een kroeg gewacht totdat iedereen een plek had, en dat is ook gelukt met het inschakelen van banken en logeerbedden van collega's, maar ondertussen hebben mensen wel nog twee uur op het station rondgehangen. Je wil toch gewoon naar huis als het even kan."

En Buikema zelf? "Ik ben ook overgebleven - nee, niet in de Jaarbeurs maar bij een collega -, en nog op zoek gegaan naar een tandenborstel. Maar om zeven uur waren alle winkels al dicht, dus de enige tandenborstel die ik nog kon krijgen, was een peperduur design tooth-comb. De volgende ochtend voel je je natuurlijk brak, dus door zo'n storm ben je een hele dag kwijt. Collega's hebben het onderling prima opgelost, maar tsja, de gedachte aan zo'n Guesthouse komt in dit soort omstandigheden, ook voor minder extreme situaties, weer snel opzetten."