webnieuws

Hijskraan

Geesteswetenschappen

De faculteitsraad Geesteswetenschappen heeft eind mei het conceptplan voor de reorganisatie van de ondersteunende diensten goedgekeurd. Hoewel de reorganisatie geen bezuiniging inhoudt en het aantal arbeidsplaatsen nauwelijks wordt gereduceerd, kan het faculteitsbestuur gedwongen ontslagen van zo'n twintig werknemers niet uitsluiten. De faculteit wil graag één bedrijfsvoeringsorganisatie vormen waarin al het ondersteunend personeel van de drie voormalige faculteiten Godgeleerdheid, Wijsbegeerte en Letteren is opgenomen.

Spinozapremies

De Utrechtse hoogleraar International and European Governance Deirdre Curtin is dit jaar een van de winnaars van een NWO-Spinozapremie. De geboren Ierse krijgt de prijs onder meer voor haar grensverleggende onderzoek naar juridische en bestuurlijke aspecten van de Europese Unie. Behalve Curtin kregen ook Marcel Dicke (insect- en plantonderzoeker, Wageningen Universiteit), Leo Kouwenhoven (kwantumnatuurkundige, TU Delft) en Wil Roebroeks (archeoloog van de Oertijd, Universiteit Leiden) anderhalf miljoen euro toegekend. Op pagina 14 van dit Ublad een interview met Deirdre Curtin.

Universiteitshoogleraar

Decaan Willem Koops van de faculteit Sociale Wetenschappen is met ingang van 1 juni de achtste Utrechtse universiteitshoogleraar. Het college van bestuur benoemde hem vanwege de internationale kwaliteit van zijn onderzoek en zijn disciplineoverstijgende visie en uitstraling. Koops kwam in 2000 van de Amsterdamse Vrije Universiteit naar Utrecht om hoogleraar Ontwikkelingspsychologie te worden. Zijn onderzoek heeft vooral betrekking op de ontwikkeling van sociale cognitie. In 2003 volgde Koops Jan Rispens op als decaan van de faculteit Sociale Wetenschappen.