webnieuws

Bedrijfsartsen

Wetenschapsgeschiedenis

Op 1 september opent het interfacultaire Descartes Centrum. Daarin is al het onderwijs en onderzoek op het gebied van wetenschapsgeschiedenis en -filosofie gebundeld. Ook krijgt het centrum een rol in de wetenschapscommunicatie. Het centrum verzorgt het universitair focusgebied History and Philosophy of Science, waarvan historicus prof.dr. W. Mijnhardt de trekker is. Utrecht denkt met dit centrum een lacune in Nederland te vullen voor wat betreft de wetenschapsgrondslagen.

REBO-raad

De faculteitsraad van Recht, Economie, Bestuurs- en Organisatiewetenschap (REBO) is bereid in te stemmen met het door het college van bestuur gewijzigde faculteitsreglement. Voorwaarde is dat de relatie tussen de faculteit en de drie departementen overeenkomstig de wensen van de raad wordt vastgelegd in een mandateringsregeling. Met die uitspraak lijkt een einde te komen aan het langdurige conflict met decaan Dorresteijn en het college van bestuur over de bevoegdheden van de departementshoofden en de raden van de drie departementen.

REBO-directeur

Directeur Mark Klein van de REBO-faculteit legt zijn functie op 1 september neer. Dat heeft hij vorige week via het facultaire intranet meegedeeld. In zijn mededeling laat Klein er geen twijfel over bestaan dat hij niet volledig uit vrije wil vertrekt. Decaan Dorresteijn bevestigt dat hij 'enige druk' op zijn directeur heeft uitgeoefend om te vertrekken, maar stelt met nadruk dat dat niets te maken heeft met het functioneren van Klein. "Mark heeft hier uitstekend werk verricht, maar het is gewoon niet goed als leidinggevenden te lang op een en dezelfde plek blijven zitten."

Allochtonen

De trend zet door: steeds meer allochtonen studeren in het hoger onderwijs, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vooral het aantal niet-westerse allochtone meisjes schiet omhoog: dit studiejaar staan er 38000 ingeschreven. Dat is drie keer zoveel als tien jaar geleden. De jongens halen het hoger onderwijs iets minder vaak, maar ook hun aantal groeit snel: van 14000 in '95-'96 naar 34000 nu. Vooral Marokkanen, Antillianen en Arubanen maken een fikse inhaalslag.(HOP)