Weinig alfa's werkzaam op academisch niveau

In het rapport 'Arbeidsmarktmonitor Universiteit Utrecht' wordtde situatie van de afgestudeerden vergeleken met drie jaar geledentoen dezelfde lichting aan een enqute werd onderworpen. Tijdens dievorige meting bleek al dat slechts 29 procent van de ondervraagdealfa's binnen een jaar na afstuderen in een academisch beroepwerkzaam was. Twee jaar later is dat percentage niet of nauwelijksgestegen, zo blijkt nu. Hiermee blijven de alfa's ver achter bij debta's (63 procent) en de gamma's (50 procent). Overigens dientopgemerkt te worden dat de groep alfa's die een functie opHBO-niveau heeft verworven wel sterk is gegroeid.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de werkloosheid onderalfa-alumni behoorlijk is gereduceerd. Het grootste percentagewerkloze Utrechtse academici moet in de gamma-hoek gezocht moetworden (4.4 procent). Van alle studenten die in het jaar 1995-1996afstudeerden blijkt minder dan drie procent geen baan te hebben.Drie jaar geleden was dat nog zeven procent.

De meeste respondenten blijken overigens tevreden te zijn overde gevolgde opleiding. Meer dan negentig procent zegt met plezierin Utrecht te hebben gestudeerd en bijna zeventig procent zou, alszij op dit moment voor de keuze werd gesteld, weer voor dezelfdestudie kiezen. Het rapportcijfer dat de ondervraagden aan hunopleiding geven ligt overal boven de zeven. De respondentenoordelen na drie jaar in de meeste gevallen zelfs positiever overhun studie dan kort na hun afstuderen.

XB