Zakken met een vijf en een zeven

Dat is één van de aanbevelingen die de Onderwijsraad vandaag doet om het voortgezet onderwijs beter te laten aansluiten op het hoger onderwijs. Het advies is een antwoord op de vorig jaar losgebarsten storm van kritiek op didactische vernieuwingen in het onderwijs.

De raad maakt zich zorgen om het kennisniveau van scholieren en eerstejaars studenten. Steeds meer universiteiten en hogescholen voelen zich gedwongen om toelatingstoetsen en bijspijkercursussen te organiseren. Met de examenmaatregel zou de overheid weer steviger grip krijgen op het niveau van scholieren.

Het hoger onderwijs en de toeleverende scholen moeten samen afspraken maken over het minimale ‘aanvangsniveau’ van opleidingen. Als die daar een toets via het internet aan koppelen, kunnen aankomende studenten straks simpel vaststellen of ze aan de eisen voldoen. In de Verenigde Staten zijn zulke toetsen heel gebruikelijk.

Ook het eindniveau van het hoger onderwijs moet beter worden bewaakt, vindt de raad. Zij pleit voor herinvoering van afsluitende examens, die de opleidingen landelijk op elkaar afstemmen. Bovendien moet de NVAO bij accreditaties beter letten op de kwaliteit van docenten en afstudeerprojecten. De raad adviseerde minister Plasterk afgelopen zomer om opleidingen die op deze punten ‘heel goed’ scoren, een kwart meer budget te geven.

Als het basale kennisniveau is veiliggesteld kan de norm in het hoger onderwijs omhoog, verwacht de Onderwijsraad. Hogescholen en universiteiten zouden hun studenten extra culturele bagage kunnen meegeven, samengevat in een canon voor het hoger onderwijs. Die moet dieper graven dan de cultuurhistorische canon voor acht- tot veertienjarigen en ook de ontwikkelingen in de bètavakken en de techniek beslaan.

HOP