Zanger Gordon wint 64.000 voor WKZ

Kinderen met jeugdreuma hebben last van chronische gewrichtsontstekingen. De ziekte heeft veel invloed op het dagelijkse leven van de kinderen, bijvoorbeeld omdat ze medicijnen en ontstekingsremmers moeten slikken.

Één van de medicijnen is methotrexaat (MTX). Dit middel werkt heel goed maar veel kinderen krijgen er buikpijn van of worden misselijk. Wulffraat en onderzoeker Marloes Heijstek bekijken op welke manieren de kinderen dit medicijn zonder problemen kunnen blijven innemen, ondanks negatieve ervaringen ermee.

Zij onderzoeken hoe zij de bijwerkingen van het medicijn kunnen behandelen. Drie behandelingen worden vergeleken. De eerste behandeling bestaat uit medicijnen tegen de misselijkheid. De tweede behandeling is het geven van injecties in plaats van de pillen. De derde methode is gedragstherapie. Alle drie de behandelingen kunnen de bijwerkingen verminderen, maar het is nog onbekend welke behandeling het best is. Mede met het door Gordon verdiende geld kan dit onderzoek hierin mogelijk duidelijkheid brengen.

AH