Zes miljoen voor 't Hooft

Afgelopen dinsdagavond maakte onderwijsministerHermans bekend dat het Utrechtse onderzoek in de theoretischefysica een extra impuls van 6 miljoen gulden krijgt. Het ministerievan O&W en onderzoeksorganisatie NWO dragen elk 2,5 miljoenbij, de universiteit en de faculteit Natuur- & Sterrenkundesamen 1 miljoen gulden.

Hermans deed zijn mededeling tijdens een feestelijke bijeenkomstin het Academiegebouw, waar het college van bestuur kopstukken uitde wereld van de fysica en het hoger onderwijs en onderzoek haduitgenodigd om de twee Nobelprijswinnaars prof.dr. G. 't Hooft enprof.dr. M. Veltman te fĂȘteren.

Met het geld willen de drie donerende organisaties samen hetexcellent gebleken fysica-onderzoek stimuleren. Het geld - uit tekeren in een periode van 10 jaar - kan benut worden om eeninternationaal 'graduate' programma op te zetten voor jongeonderzoekers.

Met de toekenning van de Nobelprijs is nog eens een erkenninggegeven van het uitmuntende wetenschappelijke werk van beideonderzoekers en van het hoge niveau van de theoretische fysica inNederland. Veltman is inmiddels met emeritaat. 't Hooft is nogsteeds verbonden aan het Utrechtse Spinoza-instituut voorTheoretische Fysica.

AH