Zevende plaats voor Utrechtse meteorologie-studenten in weervoorspelwedstrijd

Zevende plaats voor Utrechtse meteorologie-studenten inweervoorspelwedstrijd

Pieter deed de afgelopen maanden met zes medestudenten mee aande European Weather Challenge, een weervoorspelcompetitie waarin 22professionele weervoorspellers en weeramateurs het tegen elkaaropnamen. Het Utrechtse studententeam moest het opnemen tegenweerstations als Meteo Consult en de Duitse MeteoFax Wetterdienst,die respectievelijk op de eerste en tweede plaats eindigden.

Met gegevens die de studenten van internet haalden, moesten zijgedurende drie maanden twaalf keer een voorspellingen doen over deweersomstandigheden bij acht weerstations in Europa. Zij moestendie gegevens interpreteren en daaruit afleiden hoeveel neerslag erin het weekend bij het station zou vallen en wat de maximale enminimale temperatuur zou zijn.

"Elke student nam één station voor zijn rekening. Deweeromstandigheden bij het achtste station, Athene, voorspelden wedan samen als laatste. Die voorspelling was daardoor niet altijdaccuraat. Dat heeft ons uiteindelijk de das om gedaan. Volgendekeer moeten we dus iemand vinden om Athene onder zijn of haar hoedete nemen!", aldus Pieter.

De uitslag van hun voorspellingen konden de studenten elkemaandag op internet vinden. Daar was ook te zien op welke plaatshet team stond. "De eerste week stonden we op de veertiende plaats,maar we hebben ook op de vijfde plaats gestaan. De laatste tweeweken waren onze voorspellingen niet zo goed, toen werden weingehaald door het team Wizards from Belgrade."

In april begint de volgende European Weather Challenge, zegtGroenemeijer hoopvol. "Deze keer hoop ik een team samen te stellenvan acht studenten; dan weet ik zeker dat we op de vierde plaatskunnen eindigen!"

BV