Zomernieuws

De universiteiten halen weinig octrooien binnen. En individueleuitvinder versloeg op dat gebied bijna alle universiteiten. Alleende Technische Universiteit Delft scoorde iets beter. Zij kreeg in1999 vijftien Nederlandse patenten, tegen dertien door de uitvinderC.L. Brouwer uit Hellevoetsluis. Dit blijkt uit recente cijfers vanhet Bureau Industrile Eigendom (BIE), dat octrooien registreert.Andere universiteiten scoorden nog minder. De TechnischeUniversiteit Eindhoven kreeg negen octrooien, de UniversiteitUtrecht zeven en de Rijksuniversiteit te Leiden vijf. Deondernemende universiteit Twente scoort er zelfs maar drie. Datzijn lage scores, zeker in vergelijking met grote bedrijven als DSMen KPN. DSM registreerde in 1999 53, KPN 45 octrooien bij het BIE.(HOP)

Belastingplan

De woningnood onder studenten dreigt nog groter te worden dooreen belastingplan van staatssecretaris Remkes van Volkshuisvesting.Dat stelt de Stichting Studenten Huisvesting (SSH) in Utrecht.Remkes wil ook bij woningcorporaties zes procent heffen over dekoopsom van panden. De Utrechtse SSH is van plan haar woningaanbodvoor studenten de komende jaar fiks uit te breiden, bijvoorbeelddoor oude herenhuizen in de binnenstad op te kopen. Maar als zeoverdrachtsbelasting moet betalen, wordt dat onaantrekkelijk, omdatde huurprijzen dan veel te hoog wordt voor studenten. Tot nog toegeldt de overdrachtsbelasting niet voor woningcorporaties, omdatdie een "sociale taak" hebben, verklaart De Vries. Deoverkoepelende woningbouworganisatie Aedes vindt dat dat zo moetblijven. Zij heeft een negatief advies verstuurd aan destaatssecretaris. (HOP)

Vluchtelingen

Steeds meer vluchtelingen ronden met succes een Nederlandseopleiding af. In 1999 haalden 205 van hen een mbo-, hbo- ofuniversitair diploma, blijkt uit het jaarverslag van de stichtingvoor vluchteling-studenten UAF. In 1995 waren dat er nog honderd.Ruim 85 procent van de mensen die vorig jaar de eindstreep haaldenheeft passend werk gevonden, stelt het UAF. Vluchtelingen studerenvolgens de organisatie gemiddeld sneller af dan Nederlandsestudenten. Wel is de uitval onder vluchteling-studenten zo'n tienprocent hoger. Dat zou komen doordat zij vaak met problemen kampendie met hun vlucht te maken hebben, zoals de zorg om hunachtergebleven familie of onzekerheid over hun verblijfsrecht. Devluchtelingen kiezen relatief vaker dan Nederlandse studenten eentechnische of medische opleiding, constateert het UAF. "Dierichtingen bieden in de landen van herkomst goede perspectieven enveel status bieden." (HOP)