De meest politiek correcte campus geeft Trump Teach-in

Toen ik besloot om een half jaar aan de University of California, Berkeley te gaan studeren, had ik me niet gerealiseerd dat ik midden in de verkiezingsgekte terecht zou komen. Ook had ik er niet bij stilgestaan dat UC Berkeley misschien wel de meest politiek-correcte en liberale campus is van heel Californië. Het stereotype van de hamburger-etende redneck gaat hier niet op. Hier heerst een sfeer van milieubewustzijn, progressiviteit en tolerantie. Men geeft hier veel om gender and women’s issues, de LGBTQIA community, en de Black Lives Matter Movement.

De aanstaande verkiezingen spelen hier op de campus een erg grote rol. Ik word elke dag op weg naar college aangesproken met de vraag “Have you registered to vote yet?”, waarop ik telkens moet antwoorden dat ik niet mag stemmen. Men probeert hier een grote groep jonge stemmers te werven, in de verwachting dat dit een verschil kan maken in de uitkomst van de verkiezingen.

Als het aan Berkeley ligt, dan wint Hillary Clinton. Nu wil dat niet zeggen dat de studenten kritiekloze fans van Hillary zijn. Over het algemeen heerst de gedachte: Hillary is niet de meest wenselijke president, maar in ieder geval is ze geen Donald Trump.

Dit was te merken bij de zogenaamde Trump Teach-in op de campus. Hier vertelden verschillende professoren van UC Berkeley over de gevaren van Trumps ideologie wat betreft emigratie, de Islam, vrouwen en politie en justitie.

Professor Juana María Rodríguez van Gender & Women’s Studies sprak over de vele issues in Amerika en het belang van stemmen, en sloot haar speech af met: “Each and every one of us has the chance to raise our voices and pass our ballots to send a loud, clear and overwhelming message: that the racism, sexism and islamophobia, that has been unleashed in this election, will not be our future.

Deze uitspraak werd beantwoord met luid applaus van de ongeveer 500 studenten die bij deze bijeenkomst aanwezig waren. Echter, niet iedereen kon zich vinden in deze woorden. Er stonden ook enkele Trump supporters, compleet met spandoeken. Eén van hun teksten luidde: “Facts don’t care about your feelings”, oftewel: Wij geven niet om jullie feiten; wij willen erkenning voor ons gevoel.

Dat men hier pro-Hillary is (of in ieder geval anti-Trump), kwam voor mij ook duidelijk naar voren tijdens het kijken van de presidentiëe debatten. Ik heb alle drie de debatten live in gezelschap van medestudenten en bewoners van Berkeley gekeken. Voor het laatste debat ging ik naar een zogenaamde debate watch party, waar studenten bijeenkomen om het debat te kijken.

Hier werden Trumps bizarre uitspraken zowel als lachwekkend, als verbazingwekkend ervaren. Er werd hardop gelachen toen Trump voor de zoveelste keer Hillary onderbrak en “wrong” in de microfoon zei. Ook stond men versteld van het feit dat hij twee keer het woord “bigly” gebruikte; zelfs een 7 jaar oud kind weet nog dat dit geen correct taalgebruik is.

De debatten waren een bron van vermaak, maar ik had ook de indruk dat de aanwezigen doordrongen waren van de ernst van de situatie en het belang van hun participatie. Studenten zijn sinds lange tijd weer geïnteresseerd in politiek nu er zoveel op het spel lijkt te staan. Er heerst een onzekerheid over de uitkomst van de verkiezingen, en velen vrezen voor de mogelijke gevolgen van een overwinning van Trump.

Maandag, 24 oktober,was de laatst mogelijke dag om je te registeren om te stemmen in Californië. Daarna begint het grote afwachten tot 8 november, de verkiezingsdag.