Leren voor tentamen tijdens study jam

Aan het eind van een semester zijn ze eindelijk daar, de gevreesde final exams. Je zult ervoor moeten studeren om ze te kunnen halen, en dat studeren dat gaat niet zomaar. Daar waar in Utrecht soggen dé bezigheid is tijdens de tentamenperiode in de UB, wordt het in Santa Barbara wat anders aangepakt.

Gedurende de dead week (de week voor de tentamenweek) begint het hele circus al; je kan gratis of met korting afhaalmaaltijden bestellen en ze gratis in de Universiteitsbibliotheek laten bezorgen. Restaurants, supermarkten en andere bedrijfjes in de omgeving van de campus proberen zo veel mogelijk van de hongerige studenten te profiteren, en prijzen sapjes of theetjes aan waardoor je je nog beter kan concentreren. Ja,ja, focus food is in opkomst!

Ook zijn de openingstijden van de UB stukken ruimer dan in Utrecht: gedurende het hele semester is de UB 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend. En wordt er dan gestudeerd zal je je afvragen? Ja! Studenten studeren vaak in groepen en er worden zogenaamde study jams georganiseerd. Hiervoor zijn groepslokalen beschikbaar en studenten worden van een drankje en een hapje voorzien. Deze sessies om te focussen om bij het tentamen zo goed mogelijk te presteren, gaan vaak tot ver na middernacht door.

Het interessante aan deze groepsvoorbereiding op tentamens is dat ieder individueel lid beter wil zijn dan een ander groepslid. En dat is verslavend. Studenten in Amerika zijn fanatiek en ze willen winnen. Wat is de winst? De beste van de klas worden, tot de top één procent, de A+, behoren. Natuurlijk zijn er nog steeds studenten die aan deze gekkigheid niet mee doen en thuis studeren, maar eenmaal onderdeel van een study jam wil je enkel meer koffie en nog langer opblijven, want wie houdt er immers niet van winnen?