Hoger onderwijs dicht tot 19 mei – of toch nog langer

Het belangrijkste nieuws uit de persconferentie van premier Rutte lekte dinsdagmiddag al uit: de basisscholen gaan na de meivakantie open. Leerlingen mogen dan weer naar school, voor de helft van de tijd, in halfgevulde klaslokalen.

Het voortgezet onderwijs zal, als alles goed gaat, vanaf 2 juni volgen. De scholen zullen moeten bedenken hoe het onderwijs op anderhalve meter kan plaatsvinden.

Advies
Het advies van deskundigen aan het kabinet is om eerst te zien hoe dit allemaal gaat. Daarna zouden universiteiten en hogescholen misschien kunnen volgen. Maar daarover heeft het kabinet nog geen knoop doorgehakt. Het hoger onderwijs kwam niet ter sprake in de persconferentie.

Cafés, restaurants, bioscopen en kappers blijven sowieso tot 19 mei gesloten. Officieel geldt die datum van 19 mei daarom ook voor het hoger onderwijs, laat een woordvoerder van het ministerie weten.

Universiteiten en hogescholen houden er allang rekening mee dat het langer gaat duren. Ze verwachten niet dat ze dit studiejaar nog opengaan. Ze denken na over het opstarten van het onderwijs op anderhalve meter afstand vanaf september.

De Universiteit Utrecht maakte ook al eerder bekend het onderwijs tot de zomervakantie online voort te zetten. Dit om studenten en docenten duidelijkheid te geven. Alleen voor practica en coschappen of andere stages worden er wellicht uitzonderingen gemaakt.

Festivals
Evenementen zijn verboden tot 1 september, meldde Rutte. Geen profvoetbal, geen Zwarte Cross en geen Pinkpop dus. Daaruit valt af te leiden dat ook de introductieweken van universiteiten en hogescholen, die meestal eind augustus plaatsvinden, verplaatst moeten worden of helemaal niet doorgaan.

De basisregels blijven van kracht: blijf zoveel mogelijk thuis en werk ook zoveel mogelijk vanuit huis. Houd minstens anderhalve meter afstand.