Makkelijker en vaker studeren in de Utrechtse UB’s

De UB in de Uithof heeft twee keer per dag tachting studieplekken beschikbaar, foto Maarten Hartman/DUB

Dit staat in de corona-update van het College van Bestuur dat vanavond naar alle werknemers en studenten is gestuurd. De collegeleden hebben ook gehoord dat studenten in de rij staan om in de Openbare Bibliotheek op de Neude hun studieboeken open te slaan, terwijl de studenten ook naar de twee filialen van de Universiteitsbibliotheek kunnen komen. In totaal zijn er 137 studieplekken beschikbaar waarvan er 57 aan de Drift. Niet alle plekken waren afgelopen week geboekt.

Studenten moeten nog wel een plek reserveren. Ze kunnen kiezen uit twee blokken van elk 3,5 uur: van 9 tot 12.30 uur of van 13 tot 16.30 uur. De beperking dat studenten maximaal een blok per week mogen reserveren, komt te vervallen. Ze kunnen meer dan één blok per week boeken. Vanaf 4 juli 12 uur wordt het boeken ook gemakkelijker via Resource Booker.

Docentondersteuning en extra geld voor promovendi, postdocs en onderwijs
Daarnaast meldt het bestuur dat voor docenten de service Teaching Support is opgericht. Bij deze helpdesk van het Centre for Academic Teaching kunnen docenten terecht om hun online onderwijs te verbeteren. Docenten zeggen dat ze de interactie met studenten missen tijdens een online college. Niet alleen stellen studenten veel minder vaak een vraag, is het lastiger om studenten online een vraag te laten beantwoorden en kijken docenten regelmatig tegen een zwart scherm aan omdat studenten hun webcam niet aanzetten. Om studenten meer mee te laten doen heeft Teaching Support alle tips & trics verzameld die bekend zijn om interactie te stimuleren. Ook kunnen docenten hier hulp krijgen met het maken van online toetsen.

Eerder deze donderdag werd bekend dat de universiteit een Covidfonds van 6 miljoen euro heeft opgericht om contracten van promovendi en postdocs te verlengen. Op aandringen van de Universiteitsraad heeft het College van Bestuur ook 2,9 miljoen euro extra uitgetrokken om de werkdruk van docenten te verlichten. Sommige faculteiten hebben al plannen om vanaf het nieuwe academisch jaar extra studentassistenten aan te stellen om de werkdruk van docenten te verlichten. Het CvB zegt in zijn update dit een mooi idee te vinden: “het verlicht het werk van docenten en studenten krijgen extra inkomen”.

Decaan Wilco Hazeleger merkte in de afgelopen faculteitsraad Geowetenschappen van 30 juni op dat er voor de Geo’s al een plan ligt om extra studentassistenten aan te nemen. “Het zijn extra handen om goed onderwijs te geven”, zei hij. Voor de eerste periode had hij de financiering al rond, maar voor de tweede periode moest hij nog naar middelen zoeken.

Werken op je eigen werkplek
Vanaf 6 juli gaan er ook steeds meer panden van de UU open. Hoewel vaak maar 20 tot 25 procent bezet mag zijn, kunnen werknemers er weer terecht. Ook voor vergaderingen. Vanaf woensdag is ook het vlaggenschip van de UU weer open voor onder meer promoties. Afstudeerders moeten waarschijnlijk wat langer wachten om in het Academiegebouw hun diploma uitgereikt te krijgen.

Feestelijk moment! Na drie maanden hangt de universitaire vlag weer! @UniUtrecht #universiteit #Utrecht #Academiegebouw pic.twitter.com/MXX5mUoiCq

— Sandy van Heerde (@SandyvanHeerde) July 1, 2020