UU’ers gaan 2 tot 3 euro per dag betalen voor parkeren in De Uithof

De parkeergarage in het hart van De Uithof, foto DUB

Al jaren wordt gesproken over het mogelijk invoeren van betaald parkeren in De Uithof voor UU-medewerkers. De maatregel zou eerlijker zijn ten opzichte van de collega's in de binnenstad die altijd al voor het parkeren hebben moeten betalen. Daarbij hoopt de universiteit het autoverkeer op de te volle wegen in De Uithof terug te dringen en het fietsen en het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren.

In 2015 werd duidelijk dat dit ook echt stond te gebeuren, maar het bleef onduidelijk wanneer. Nu is de kogel dan door de kerk: vanaf oktober van dit jaar gaat iedereen betalen. Wie in het hart van De Uithof zijn auto neerzet, betaalt 3 euro per dag. Wie op één van de 670 plaatsen van de universiteit in P+R Uithof gaat staan, betaalt 2 euro per dag.

Bezoekers die hun auto in De Uithof willen parkeren, gaan per oktober op elke parkeerplaats 1,80 euro per uur betalen; nu is dat 50 cent per 33 minuten. Bij de P+R kun je alleen een dagkaart kopen van 4,84 euro, of een bedrag van 5 euro met een busticket naar de stad. (zie kader voor meer details)

Reiskostenvergoeding gaat omhoog
Met de invoering van het betaald parkeren, gaat tegelijkertijd voor elke werknemer van de universiteit de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer omhoog. Nu krijgt iedereen 6 cent per kilometer met een maximum van 50 kilometer per werkdag. Dit tarief gaat naar 10 cent per kilometer.

Wie standaard met de bus of fiets komt, gaat er financieel dus op vooruit. Het idee is dat medewerkers een financieel duwtje in de rug krijgen als ze de auto thuis laten staan en vaker met de fiets naar het werk komen. Werknemers die dagelijks met de auto naar De Uithof komen, gaan er financieel op achteruit. Wie dat zo nu en dan doet, speelt quite. De regeling geldt voor alle werknemers, ook voor hen die niet met het openbaar vervoer naar De Uithof kunnen komen omdat ze bijvoorbeeld heel vroeg op de universiteit moeten zijn.

De pot met arbeidsvoorwaardengelden
De verhoging van de reiskostenvergoeding komt uit de pot met de zogeheten arbeidsvoorwaardengelden. Het universiteitsbestuur reserveert jaarlijks een bedrag om te besteden aan de werknemers. Het Lokaal Overleg waarin de werkgever en de vakbonden zitten,  beslist waaraan het geld wordt uitgegeven. Heel vroeger werd hier een deel van de kinderopvang uit betaald, meer recentelijk konden medewerkers een gratis ov-kaart krijgen toen de snelwegen rondom De Uithof waren opgebroken en nu gaat er bijvoorbeeld geld naar duurzame inzetbaarheid van medewerkers waar het vitaliteitsprogramma onderdeel vanuit maakt. De laatste jaren groeide de spaarpot van het Lokaal Overleg. Het verhogen van de reiskostenvergoeding uit deze pot lijkt het Lokaal Overleg een goede besteding waarvan elke werknemer profiteert, zegt woordvoerder Paul Ter Veld.

Verschil werknemers binnenstad en Uithof
Het Lokaal Overleg was aanvankelijk tegen het invoeren van betaald parkeren voor het personeel. Het orgaan vindt dat iedereen ongehinderd door kosten, naar het werk moet kunnen komen. Dat verhaal gaat echter niet op voor de werknemers die in de binnenstad hun thuisbasis hebben. Zij hebben altijd al moeten betalen voor het parkeren tegen het geldende tarief van de stad Utrecht. Door de reiskostenvergoeding te verhogen, profiteren de binnenstadmedewerkers nu mee van het feit dat Uithofcollega’s moeten gaan betalen voor het parkeren.

Het betaald parkeren heeft langer op zich laten wachten dan de universiteit had gehoopt. Dit komt doordat overlegd moest worden met de andere partners op Utrecht Science Park. Zowel de Hogeschool Utrecht als het Universitair Medisch Centrum Utrecht hebben al betaald parkeren. Bij het UMC Utrecht gelden dezelfde tarieven die nu ook voor UU’ers in De Uithof gaan gelden.

De HU had een andere regeling: wie binnen een straal van 10 kilometer woont, moest het volle pond aan parkeergeld betalen wat uitkomt op 7 euro per dag. Wie verder woont, parkeerde gratis. Nu moeten medewerkers van HU ook allemaal betalen. Wie binnen 10 kilometer woont, zal nog steeds 7 euro per dag moeten betalen. Wie buiten die straal woont, gaat in de P+R ook 2 euro betalen en op de drie parkeerplaatsen in het centrum van de campus 3 euro.

Parkeertarieven in detail vanaf oktober 2019

Bezoekers en studenten
Bezoekers en studenten die hun auto in De Uithof op een van de parkeerplaatsen van het Utrecht Science Park zetten, gaan vanaf 1 oktober 2019 1,80 euro per uur betalen. Nu betaal je 50 cent per 33 minuten. De huidige parkeervoorwaarden worden aangehouden. Bezoekers betalen voor de tijd dat ze daadwerkelijk gebruik maken van de garage. Betalen moet op doordeweekse dagen tussen 7 en 18 uur. Het eerste half uur is gratis. In de weekeinden en op feestdagen is parkeren gratis. Het maximum dagtarief was 7 euro, dat wordt 18 euro.

Bezoekers en studenten die de auto parkeren in P+R De Uithof betalen 4,84 euro per dag, ongeacht het aantal uur dat ze daar die dag staan. Betalen ze 5 euro dan geldt hun parkeerkaart tevens als openbaar-vervoersbewijs waarmee ze hun reis met de bus (of met de tram) kunnen vervolgen.

Wie op de UU werkt
Werknemers van de UU moeten betalen voor het parkeren in De Uithof tussen 7 en 14 uur. Voor 7 uur en na 14 uur is parkeren gratis. Het dagtarief is 3 euro. De reiskostenvergoeding gaat omhoog van 6 naar 10 cent per kilometer met een maximum van 50 kilometer per dag. De regeling in cao à la carte waarmee werknemers van de UU hun reiskosten kunnen aanvullen, blijft bestaan.

Wie een contract heeft bij een andere werkgever dan de universiteit maar wel voor de universiteit werkt zoals het personeel van Sodexo of Asito, parkeren tegen het tarief dat voor UU-werknemers geldt.

Het parkeertarief voor de UU-plaatsen in P+R De Uithof is 2 euro. Wie daarna de bus of later dit jaar de tram, naar het centrum van De Uithof pakt, moet voor dat ritje betalen. Zijn de 670 plaatsen allemaal bezet, dan moet het normale P+R-tarief worden betaald.

De parkeergelden gaan geïnd worden via het bedrijf Stadsparkeren. De campuskaart moet daarvoor te zijner tijd worden aangepast. Medewerkers krijgen hier nog nader bericht over.

Advertentie