Wonen bij een ‘hospita’ steeds populairder, met name onder internationals

Foto Pixabay

Hospi Housing is in 2019 opgericht door drie Utrechtse studenten. Ze bliezen de woonformule ‘op kamers bij een hospita’ nieuw leven in. Deze woonvorm houdt in dat de student in een kamer woont in het huis waar de eigenaar woont (de host) en soms ook diens gezin (gastgezin). Het gaat vaak om een gemeubileerde kamer en om een tijdelijk verblijf van een paar maanden tot een jaar. “Ideaal dus voor internationale studenten”, zegt een van de oprichters Daan Donkers. Hospi Housing wordt om die reden ondersteund door de gemeente Utrecht en de universiteit en hogeschool van Utrecht want hoewel het vinden van een kamer voor alle studenten een uitdaging is, is het voor internationals extra moeilijk.

Inmiddels vinden sinds 2019 zo’n honderd studenten per jaar een kamer via Hospi Housing in Utrecht of de nabije omgeving zoals Zeist of De Bilt. Hoewel de belangstelling wat terugliep tijdens de coronapandemie hebben de eigenaren niet stil gezeten. Zo hebben ze onder meer een nieuwe website gebouwd.  “We hebben de coronaperiode gebruikt om onze bedrijfsformule te verbeteren. Aanvankelijk matchten we zelf de student met een hospita. Nu kunnen ze dat zelf doen op ons platform. Ze maken allebei een profiel aan en kunnen zelf op zoek naar een match. Daarna helpen we ze met de huurovereenkomst.”

Om er zeker van te zijn dat de aanbieders van een kamer oprecht zijn, krijgen hosts en gastgezinnen nog wel een intakegesprek. “We gaan of langs of we hebben een video-call met de eigenaar die een kamer aanbiedt. We willen 100 procent oplichtingsvrij zijn. We hebben tot nog toe maar een paar mensen afgewezen. Zo vroeg een aanbieder 800 euro huur voor een kamer van zes vierkante meter. Een ander bleek een mantelzorger nodig te hebben, die hebben we doorverwezen naar een andere instantie.” Studenten kunnen zich gewoon inschrijven. “Hoewel kamerzoekenden die net werken ook bij ons terecht kunnen.”

De formule is succesvol gebleken. Ook Groningen, Leiden, Maastricht en Amsterdam gaan nu gebruik maken van Hospi Housing om studenten aan een kamer te hebben. Per dag melden zich zo’n vijftig studenten per dag aan.