Studenten Marine Sciences verrassen docent met vriendenboekje

Het boek dat de studenten Marine Sciences aan Francesca Sangiorgi hebben gegeven. Foto: Marjolein van Vulpen

Hoogleraar en coördinator van de Marine Sciences master Francesca Sangiorgi vond het heel jammer dat ze dit jaar na colleges geen praatje kon maken. Daarom vroeg ze haar studenten een foto van zichzelf op te sturen. Op die manier waren ze toch een beetje bij haar op de momenten van de colleges. “Het gebrek aan sociaal contact is het vervelendst aan deze coronasituatie. Ik hou van lesgeven en een band opbouwen met de studenten. Vanaf het eerste moment probeer ik ze beter te leren kennen.”

Met de vriendenboekjes van vroeger als inspiratie, besloot studenten Marjolein van Vulpen een verrassing te maken voor Sangiorgi. Het werd een fysiek boek met niet alleen foto’s van de studenten, ze beantwoorden ook persoonlijke vragen over waar ze vandaan komen, hun favoriete gerecht, favoriete televisieserie, welke superkracht ze willen hebben en met wie ze weleens een dagje willen ruilen. “Gewoon wat leuke dingen, zodat we iets hebben om over te praten als we elkaar in de toekomst zien, zoals ‘ik weet wat jij graag eet!’.”

collage (2).jpg

“In het begin vond ik het een beetje vreemd. Maar heel veel initiatieven zijn een beetje vreemd, want vanwege corona mis je deze kleine dingen. We proberen er allemaal iets van terug te krijgen. Dus toen ik er wat langer over nadacht, bedacht ik me dat het eigenlijk een heel goed idee is”, zegt de Amerikaanse studente Caitlin Holzhauser. “Het is niet alleen een goede manier voor Francesca om ons te leren kennen, maar wij leren nu ook iedereen kennen die we nog niet gesproken hebben. We zijn nu ook mensen en niet alleen de studenten.”

Azret Kamaldinov, uit Kazachstan, is het daarmee eens. Het was niet alleen leuk om de vragen te beantwoorden, het is ook een manier om iets terug te doen voor een goede docent. “Francesca is een heel aardig persoon, ze verdient deze verrassing 100 procent.”

azret-page-001.jpg

Ze vind het geweldig. “Ik had net een overleg met de andere master coördinatoren van Aardwetenschappen en ik heb ze vol trots laten zien wat de studenten voor mij hebben gemaakt. Dat deed mij echt goed.” Ook de studenten zijn hierdoor dichter bij elkaar gekomen. Zo hebben ze nu een WhatsApp-groep en organiseren ze regelmatig online spelletjesavonden. Sangiorgi is trots: “"De mastercoördinatoren waren stomverbaasd dat mijn studenten elkaar kennen en samen dingen doen. Ik dacht: “YES!", zegt ze met een grote glimlach.