Op zoek naar antwoorden op Lombok

Op de dag dat er hier op Lombok verkiezingen zijn om te bepalen wie de gouverneur van de eilanden Lombok en Sumbawa mag worden, kijken wij zelf terug maar ook vooruit. We kijken terug naar de afgelopen anderhalve week. Hierin was alles voor iedereen nieuw. De eerste keer nasi-goreng, de eerste keer naar de Universitas Mataram, de eerste keer rijden op een scooter en de eerste keer naar een dorpje toe om contacten voor het onderzoek te leggen.

Geleidelijk verandert het nieuw in het ‘opnieuw’ voor ons. We raken bekend met de straten en mensen om ons heen, en zij met ons. Stukken van het eiland worden door onderzoeksgroepjes bezocht en opnieuw bezocht en  zo begint ook de interactie met onze Indonesische studenten steeds meer tot het dagelijkse leven te behoren.

Wij hebben het geluk dat er twee studenten en een docent aan ons zijn gekoppeld. Een goedlachse jongen met veel connecties op het eiland, Idhus. En een vrolijke, soms iets te aanhankelijke maar zeer goed Engels pratende jongedame genaamd Jessica. Met dit team vertrekken we vandaag richting het oosten van Lombok, om een boerendorp te bezoeken.

Waar je in Nederland binnen een etmaal kunt bellen, afspreken en interviewen, kost dat hier wat meer moeite en aandacht. We willen drie dorpen meermaals bezoeken. Zo hopen we dat de uitwisselingen van beleefdheden en geschenken in de eerste bezoeken over zullen gaan tot inhoudelijke gesprekken waarmee we data voor ons onderzoek kunnen verzamelen.

Dit onderzoek richt zich op de zogenaamde Perhinpunan Petani Pemakai Air, organisaties die zich bezighouden met agrarische waterverdeling. Wij doen hierbij onderzoek naar de machtsverhoudingen van en binnen deze organisaties. Deze instanties zijn verantwoordelijk voor het laatste deel van de hele keten van agrarische waterverdeling. Zij hebben te maken met zowel overheidsbelangen en –regels als de wensen van de boeren. Per aftakking van een groot irrigatiekanaal, zoals een rivier, is een dergelijke PPPA ingesteld om de verdeling te regelen.

Tot nu toe zijn we aangenaam verrast over de kennis van onze studenten en docenten over dit onderwerp. Het spreken van de juiste mensen maakt dat we vele nieuwe antwoorden vinden waar we in Nederland al lang naar op zoek waren. Nu we een eerste beeld hebben, gaan we het veld in. Vandaag voor het eerst, en daarna hopelijk opnieuw en opnieuw en opnieuw. De huidige gouverneur is zojuist trouwens herkozen. Ook hij mag opnieuw dit eiland proberen beter te begrijpen.

Klik hier voor aflevering 1

Foto onder: voortgangsgesprek van de studenten