Studeren is meer dan vakken afmaken

Studenten willen graag alles uit hun studietijd te halen, maar aarzelen nu. Een collegevoorzitter moet studenten de ruimte te bieden meer te doen dan vakken halen, schrijft Leonie van der Velden, voorzitter van Studentenunie VIDIUS.

Geachte mevrouw Oudeman,

Graag wil ik u de volgende situaties schetsen:

> Student 1 doorloopt nominaal zijn studie. Nadat hij is afgestudeerd gaat hij solliciteren.
> Student 2 heeft tijdens zijn gehele studie een bijbaantje in de horeca. Hij heeft in een tussenjaar een fulltime bestuursjaar gedaan en heeft een half jaar stage gelopen in het buitenland. Ook heeft hij naast zijn studie altijd in verschillende commissies van zijn studievereniging plaatsgenomen. Deze student heeft 2 jaar studie vertraging opgelopen. Nadat hij is afgestudeerd gaat hij solliciteren.

Er is niet veel inlevingsvermogen nodig om te bedenken wie van deze twee studenten het snelst wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Studeren is namelijk meer dan zo snel mogelijk alle vakken met een voldoende afronden. Helaas zorgen maatregelen zoals de harde knip, het bindend studieadvies en de afschaffing van de studiefinanciering en OV-kaart ervoor dat studenten het (financiële)risico niet durven nemen om zich te profileren naast hun studie. Dus kiezen zij de route van student 1. Wanneer ik hier over nadenk rijst bij mij de vraag: wanneer een student nominaal afstudeert, heeft hij dan het maximale uit zijn studietijd gehaald?

Er zijn eindeloos veel manieren voor studenten om naast hun studie extra ervaringen en vaardigheden op te doen. Je kan een bestuursjaar doen bij zowel gezelligheids-, sport- als studieverenigingen, plaatsnemen in de medezeggenschap, stage lopen enzovoorts. Wij begrijpen dat bepaalde systemen zoals die nu bestaan niet houdbaar zijn in deze tijd en daarom willen wij graag meedenken over mogelijke oplossingen.

Zo was ik blij verrast dat op het HBO recent een minor is ontwikkelt waarbij een bestuursjaar of medezeggenschapsjaar wordt gekoppeld aan studievaardigheden. Deze minor leiderschap komt zowel ten goede van de student als van respectievelijk de organisatie en de medezeggenschap. Ook haalt de student meer uit een dergelijk jaar. Wellicht zouden er bij de universiteit de mogelijkheden kunnen worden onderzocht van een dergelijke constructie, waarbij de ontwikkeling die een student doormaakt wordt beloond  met studiepunten en daarnaast bij de organisatie een  professionaliseringsslag wordt gemaakt.

Als VIDIUS-voorzitter loop ik regelmatig tegen het stereotypebeeld van de student aan: brallende feestmachines die de hele nacht in de kroeg hangen en slapen tijdens college. Ik zal niet ontkennen dat studenten van een feestje houden, maar wat ik vooral om mij heen zie zijn ambitieuze jongens en meiden die zich actief inzetten bij commissies, extra vakken volgen naast hun studie en in hun vrije uren stage lopen om (werk)ervaring op te doen. Dit is waardevol voor de universiteit, de student en de maatschappij.

Een gedegen opleiding vormt samen met andere ervaringen en ontwikkelingen de basis voor goede baankansen. Wij hopen dan ook dat u, als nieuwe voorzitter van het College van Bestuur, de juiste balans weet te vinden tussen rendement en ambitie en studenten de ruimte biedt alles uit hun studietijd te halen.

Wij wensen u veel succes met uw nieuwe functie en hopen op een fijne samenwerking.

Met vriendelijke groet,

Leonie van der Velden