Time flies when you’re having fun

Overleg over het project met een begeleider uit Indonesië

De afgelopen weken in Indonesië zijn razendsnel omgevlogen en inmiddels zijn we begonnen aan de afronding van het onderzoek en het voorbereiden van de afsluitende conferentie. Op deze conferentie zullen wij onze onderzoeksresultaten presenteren onder toeziend oog van 150 genodigden, studenten van 28 andere Indonesische Universiteiten via een broadcast én een live uitzending op het internet.

De resultaten die we hier zullen presenteren zijn voornamelijk verzameld in de afgelopen week. Elke dag zijn we via een prachtige route door de bergen en vaak ook door de stortregen – niet alleen in Nederland is het regenachtig - naar ons onderzoeksdorp gereden.

Dit is het geboorte dorp van onze student Dani, aan wie wij gekoppeld zijn voor het onderzoek. Het is prachtig gelegen in een vallei met uitzicht over zee en verschillende eilanden. Inmiddels was dit de derde keer dat wij hier kwamen voor ons deel van het onderzoek over irrigatie. We werden door hem en zijn ouders weer even hartelijk ontvangen als de keren daarvoor.

De Indonesische gastvrijheid is overweldigend. Als je door het dorp loopt, nodigt iedereen je uit voor een kopje héle zoete koffie of thee. Wanneer duidelijk wordt dat we uit Nederland komen wordt er standaard ‘Van Persie’, ‘Robben’ of ‘Sneijder’ geroepen, wat meteen zorgt voor een goed gespreksonderwerp; (Europees) voetbal is hier erg populair.

Hoewel het onbeleefd is een aanbod voor koffie af te slaan is dit soms wel noodzakelijk, anders zou van dataverzameling niets terecht komen. Wij hebben het voordeel dat onze student woont in het dorp waar we onderzoek doen, waardoor we gemakkelijk in contact kunnen komen met respondenten; iedereen in het dorp is familie van elkaar. Zo hebben we interviews gehouden met verschillende belangrijke personen die werkzaam zijn bij de overheid, maar ook met de boeren om er achter te komen hoe het beschikbare irrigatiewater verdeeld wordt en welke rol de overheid hierin speelt.

Hoewel een deel van de informatie heel feitelijk is, krijgen we vaak tegenstrijdige informatie. Met heel veel geduld en tactische vragen proberen we uiteindelijk toch het juiste antwoord te vinden. Al met al is het onderzoek doen in een ander land op zich al heel interessant, los gezien van de uitkomsten of het onderwerp. Je moet de Nederlandse aandrang tot plannen en het efficiënt indelen van de tijd los kunnen laten en je over leveren aan de ongedwongen en ontspannen gang van zaken. Lastig, maar noodzakelijk. Geduld is en blijft een schone zaak.