Je was gisteren op 21 mei
misschien ook, net als ca. 2000 anderen, naar de protestmars en de
manifestatie tegen onderwijsbezuinigingen op het museumplein in
Amsterdam. Maar naast geflyer en mobilisatie voor protest is er soms ook tijd
nodig voor analyse en bezinning. Verrijk jezelf daarom dit weekend met
ons nieuw achtergrondartikel “Laat de Universiteit vrij”
(De Groene Amsterdammer, 21-4-2010); een interview met Grahame Lock,
docent politieke theorie en filosofie in Oxford, Leiden en Nijmegen
(eerder ook te lezen via comitesos.nl). Hierin praat Lock over
hervormingen binnen het hoger onderwijs en het recente Rapport-Veerman;
een rapport dat volgens Lock vorm geeft aan een neoliberale visie die
uitgaat van “een industrieel idee van efficiënte productie voor de
arbeidsmarkt”, waarbij “het doel is zo veel mogelijk producten van een
bepaalde minimum-kwaliteit te produceren tegen zo laag mogelijke kosten”. Reacties onderaan artikel mogelijk. (- een blog van kritischestudenten.nl)