Nieuwe automaten UU bieden meer koffie- en theesmaken

Automatenkoffie kost straks nog maar 60 cent

Drank- en koffieautomaat, foto DUB
Drie drankautomaten van de UU, foto DUB

Met de komst van de nieuwe drankautomaten hebben UU’ers straks de keuze uit twee soorten koffiebonen, verschillende koffie-opties en warme chocolade. Ook blijft de keuze tussen koe- en havermelk. Wie een kopje decafé of thee wil, laat zijn beker door de automaat vullen met heet water en kan een los theezakje of een stick met oploskoffie pakken die bij de automaat worden aangeboden. Uit de automaat verdwijnen de instantkoffie, -thee, soep en bekers.

De kosten veranderen ook. Wie geen gratis drank kan krijgen met de campuskaart, gaat per kopje 60 cent betalen, of je nu koffie, espresso, thee of chocola kiest. Dat is voor de meeste dranken een stuk goedkoper dan nu het geval is. “De universiteit wil de drank betaalbaar houden voor studenten en draagt meer bij aan de prijs”, zegt Anna Stamp-Jongbloed Contract & Leveranciersmanager van het Facilitair Service Centrum.

Duurzaam, biologisch, fairtrade
Omdat het huidige contract met leverancier Maas afloopt, is er een nieuwe aanbesteding gedaan. Daarbij is “zwaar ingezet op duurzaamheid en kwaliteit”, zegt Stamp-Jongbloed die samen met onder andere leden van de faculteiten, de Universiteitsraad en de Sustainability Office een pakket met eisen opstelde. In de aanbesteding stond onder meer dat de leverancier de bevoorrading van de 83 universitaire panden alleen mocht doen met elektrische auto’s. Ook moest hij voldoen aan vijf sustainable development goals. “Het contract heeft een duur van 10 jaar en we willen ook dat de leverancier kan meebewegen met komende trends.”

Uiteindelijk heeft de huidige leverancier Maas weer de aanbesteding gewonnen. De 260 koffiemachines worden vervangen door 230 nieuwe, kleinere machines. Stamp-Jongbloed: “Het aantal is teruggebracht om geld over te houden voor biologische en fairtrade koffie en thee.”

De machines zijn kleiner omdat er geen bekers meer uit zullen komen. “Het uitgangspunt is dat iedereen een eigen beker meeneemt”, zegt Stamp-Jongbloed. “Er blijven bekers te koop in de restaurants.” Omdat de machines kleiner zijn, is er geen ruimte meer voor soep.

Twee soorten bonen, vijf soorten thee en een smaaktest
Bijzonder is dat de klant straks de keuze heeft uit twee soorten koffiebonen, beide fairtrade en biologisch. “Dit om tegemoet te komen aan de verschillende koffiewensen.” Op dinsdag 30 april is er een ‘koffiesmaaktest’ om te bepalen welke bonen in de nieuwe automaten komen. De smaaktest is tussen half tien en half drie en studenten en medewerkers zijn welkom om te proeven. De smaaktest is in de UB Binnenstad en in de foyer op de eerste etage van het Educatorium. Er is keuze uit drie soorten bonen. De twee soorten die de meeste stemmen krijgen, komen uiteindelijk in de automaten terecht. Eens in de twee jaar wordt een koffiefestival georganiseerd. “Dan kunnen de bonen weer worden aangepast.”

Ook zijn er straks losse theezakjes te krijgen in vijf verschillende smaken. Hiervoor is gekozen omdat “de theebeleving echt beter moet worden. Er komt ook een theïnevrije variant. Waarschijnlijk kamille, want daar was veel vraag naar.”

De luxe koffiemachine zit niet meer standaard in het pakket. Faculteiten moeten er zelf om vragen, zegt Stamp-Jongbloed.

Snoepautomaten

Ook de inhoud van de andere automaten zal licht veranderen, zegt ze. Zo wordt gekeken naar wat gezondere snacks met minder suiker hoewel niemand hoeft te vrezen dat de best lopende producten -  de gevulde koek en kinderbueno -  verdwijnen. De frisdrankmachines zullen niet of nauwelijks wijzigen. In totaal staan er verspreid in de universiteit tachtig snack- en frisdrankmachines. Snacks die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum aanlopen worden in het vervolg aangeboden via toogoodtogo, zodat deze niet weggegooid worden.

Display koffieautomaat UU, april 2024, foto DUB

Het keuzemenu van de koffieautomaten van de UU, foto DUB