Waarvan een jaar voorwaardelijk

Drie jaar cel voor voormalig USC-lid voor verkrachting twee studentes

Hamer rechter

De student werd vorig jaar februari opgepakt op verdenking van verkrachting van een jonge vrouw, die in september 2022 met hem mee naar zijn corpshuis was gegaan. Ze waren na het stappen met elkaar aan de praat geraakt op het Domplein. In zijn eerstejaarskamer zou hij hardhandig geslachtsgemeenschap met haar hebben gehad, haar tranen en gekreun van pijn negerend.

Na het nieuws van zijn aanhouding deden nog twee studentes aangifte. Na de woorden ‘You owe me, I still need to come’ zou de man een Utrechtse studente – met wie hij al vaker met wederzijdse instemming seks had gehad - op een ochtend in januari 2022 tot een vluggertje hebben gedwongen. Volgens de vrouw had ze meermalen duidelijk aangegeven niet te willen.

De Hilversummer ontkent de gemeenschap met de studentes niet, maar van dwang zou nooit sprake zijn geweest. Ook zou hij niet hebben gemerkt dat ze het niet wilden. Zulke signalen zou hij tot zijn spijt niet hebben gezien of opgemerkt. "En dat vind ik echt verschrikkelijk”, benadrukte hij tijdens de rechtszaak. "Ik vind het verschrikkelijk dat ze het zo ervaren hebben. Dat was nooit mijn bedoeling.”

De rechtbank vindt echter bewezen dat de man de twee Utrechtse studentes tegen hun wil tot seksuele handelingen had gedwongen. Volgens de rechters moet het voor de man volstrekt duidelijk zijn geweest dat de vrouwen niet of niet langer wilden, maar had hij alleen oog voor zijn eigen genot.

Dat het binnen de studentenwereld waarin de Hilversummer verkeerde ‘normaal’ was om, al dan niet onder invloed van alcohol, met veel wisselende partners seksuele contacten te hebben, was voor de rechtbank geen excuus. “Je moet stoppen als hij of zij niet meer wil. Het maakt niet uit of je iemand al langer kent, of pas net ontmoet hebt. Het maakt niet uit of iemand dronken is of nuchter. Het maakt niet uit of iemand al veel bedpartners heeft gehad of niet. Of dat je deel uitmaakt van een groep waar het normaal is om met veel wisselende partners seks te hebben”, benadrukte de rechter.

Als bijzondere voorwaarde moet de verdachte zich door de reclassering laten begeleiden en meewerken aan behandelingen en controles op alcohol- en drugsgebruik. Daarnaast moet hij opgeteld ruim 14.000 euro aan schadevergoedingen aan de twee Utrechtse studentes betalen. Zij kampen onder meer met posttraumatische stressstoornissen en hebben studievertraging opgelopen.

De rechtbank sprak de Hilversummer wel vrij van onvrijwillige seks met een studente uit Amsterdam. Na een avond stappen in studentendisco Woolloomooloo was ze verward, naakt en zonder herinnering bij hem in bed wakker geworden. Ze hadden toen nog seks. Volgens de rechtbank kan uit haar verklaring echter niet worden opgemaakt dat de man kon weten dat ze dat eigenlijk niet wilde.

Tegen de Hilversummer was vier jaar celstraf geëist, waarvan een half jaar voorwaardelijk. De officier van justitie vond dat de verdachte bij een veroordeling direct de celstraf moest gaan uitzitten, maar daar ging de rechtbank niet in mee. De man mag een eventueel hoger beroep in vrijheid afwachten. Ook zag de rechtbank geen reden om de ex-student een contactverbod met de drie studentes op te leggen.