Student zegt te zijn beïnvloed door cultuur in corporale wereld

Voormalig corpslid verdacht van verkrachting; eis vier jaar cel

Foto: Shutterstock

De hbo-student werd vorig jaar februari opgepakt nadat een studente aangifte had gedaan van verkrachting. Zij was in september 2022 in de vroege ochtend na het stappen op het Domplein met hem aan de praat geraakt en mee naar zijn studentenhuis gegaan.

Daar zou hij tegen haar wil hardhandig gemeenschap met haar hebben gehad, zonder acht te slaan op haar tranen en gekreun van de pijn. ”Hij zei gewoon: stil zijn”, vertelde de vrouw in een verhoor. “Ik lag daar maar en voelde me heel dom.”

Nachtelijke logeerpartij
Het nieuws van zijn aanhouding ging als een lopend vuurtje door de Utrechtse studentenwereld en leidde tot nog twee aangiftes. Volgens een Utrechtse studente hadden ze al vaker met wederzijdse instemming seks gehad, maar wilde de man na een nachtelijke logeerpartij in januari 2022 van geen nee weten.

Na de woorden “You owe me, I need to come” zou hij haar die ochtend tot een vluggertje hebben gedwongen. Ze had hem nadien gewaarschuwd dat ze alsnog naar de politie zou stappen als hij iets dergelijks weer bij iemand anders zou flikken. En ze hield woord.

Daarnaast deed ook een studente uit Amsterdam aangifte van verkrachting. Na een avond stappen in discotheek Woolloomooloo was ze verward, naakt en zonder herinnering naast de verdachte in bed wakker geworden. Ze zouden toen seks hebben gehad, hoewel de vrouw dat eigenlijk niet wilde. “Ik lag er plat bij, halfgaar, als een zeester. Ik liet het maar over me heen komen”, aldus de studente in haar aangifte.

Niet gemerkt
De Hilversummer erkende dat hij gemeenschap had gehad met de twee Utrechtse studentes, maar van dwang zou nooit sprake zijn geweest. Ook zou hij niet hebben gemerkt dat ze het niet wilden. Zulke signalen zou hij niet hebben gezien of opgemerkt. “En dat vind ik echt verschrikkelijk.” Hij benadrukte dat hij nooit kwade intenties had gehad. “Ik vind het verschrikkelijk dat ze het zo ervaren hebben. Dat was nooit mijn bedoeling.”

“Ik zat destijds in een wereldje waarin het heel normaal was om veel seksuele contacten te hebben, voor jongens en meiden”, vertelde de Hilversummer. Volgens hem was het binnen het corporale verenigingsleven normaal om bij elkaar te slapen en dan ook seks met elkaar te hebben. Dat gebeurde vaak ook onbeschermd. Volgens de man was het “bijna dagelijkse routine” dat bedpartners elkaar belden om te waarschuwen voor een geconstateerde besmetting met een soa.

Ondanks haar betrouwbare verklaring vroeg de Officier van Justitie wegens gebrek aan steunbewijs vrijspraak voor de onvrijwillige seks met de Amsterdamse studente, maar hij vond wel bewezen dat de man zich met dwang aan de twee andere vrouwen had vergrepen. Volgens de aanklager dacht de man alleen aan zijn eigen seksuele gerief zonder de grenzen van vrouwen in acht te nemen. “Niet alles is geoorloofd”, benadrukte de Officier van Justitie. Hij vond dat de verdachte geen carte blanche had als studentes met hem mee gingen.

Naast de drie vrouwen die aangifte deden, maakten nog vijf andere studentes melding van seksueel overschrijdend gedrag door de Hilversummer. Zij wilden echter geen aangifte doen. Volgens een van hen is het in de corporale studentwereld “not done” om zonder seks weer weg te gaan als je met iemand mee naar huis gaat. “Dit soort gedrag is eigenlijk genormaliseerd binnen het corps”, aldus de studente.

Schadevergoeding
Als bijzondere voorwaarde eiste de aanklager dat de Hilversummer in behandeling gaat en meewerkt aan controles op drank en drugsgebruik. Volgens een psycholoog vertoont de man “enige narcistische trekken”, maar moet hij wel volledig toerekeningsvatbaar worden geacht. Zolang hij zich niet meer in het losbandige en alcoholdoordrenkte studentenleven stort, zou de kans op recidive laag zijn, aldus de gedragsdekundige.

Daarnaast zou de man ruim 30.000 euro aan schadevergoedingen moeten betalen aan de twee Utrechtse studenten. Zij kampen onder meer met posttraumatische stressstoornissen en hebben studievertraging opgelopen. De vrouwen verkeerden destijds ook wekenlang in knagende onzekerheid omdat in het studentenwereldje de roddel rondging dat de Hilversummer hiv-besmet zou zijn, wat niet zo was.

Als aparte strafmaatregel eiste de Officier van Justitie bovendien een contactverbod met de drie aangeefsters en de andere melders van grensoverschrijdend gedrag. Als hij zich daar niet aan houdt, zou de Hilversummer per overtreding een maand de cel in moeten.

De advocaat van de Hilversummer vroeg om vrijspraak omdat van dwang geen sprake was geweest en de seks met wederzijdse instemming plaatsvond. De studentes zouden nooit hebben laten merken dat ze geen seks wilden of er niet mee door wilden gaan.

“Ik zie nu in dat ik een te makkelijke kijk op seks had”, vertelde de Hilversummer zelf. Na zeven maanden voorarrest was hij tot nieuwe inzichten gekomen en heeft hij zijn leven 180 graden gedraaid. De man heeft het Utrechtse studentenleven vaarwel gezegd, woont weer bij zijn ouders in Hilversum, heeft een vast vriendin en combineert een deeltijdstudie met een vaste baan.

De rechtbank doet op 11 maart uitspraak. Lees  hier de uitspraak.