Nieuw initiatief van Utrecht Young Academy

‘Paarse Krokodil-award’ voor studentenpsycholoog Arthur van Andel

Beeld uit tv-reclame OHRA
De paarse krokodil uit tv-reclame OHRA

Utrechtse studentenpsychologen waren voorheen veel tijd kwijt met het maken van rapporten na een intake. Arthur van Andel slaagde erin om dat proces te vereenvoudigen en te versnellen door een nieuw format te introduceren.

Hij werd genomineerd door het recent vertrokken Hoofd Studentenzaken Marieke de Bakker. Zij noemt in haar voordracht het initiatief van Van Andel een geslaagd voorbeeld van de wijze waarop haar directie de werkprocessen van medewerkers probeert te verbeteren.

De uit vijf UYA-leden bestaande jury van de ‘Paarse Krokodil-award’ toonde zich “onder de indruk”. "Het is een eenvoudig idee, maar het maakt een wezenlijk verschil voor de studentenpsychologen en de studenten die hun hulp nodig hebben", aldus UYA-voorzitter en jurylid Peter Bijl.

Met de nieuwe prijs wil de UYA elk jaar een individu of team in de schijnwerpers zetten dat erin slaagt om “bureaucratische rompslomp” binnen de universiteit te verminderen. De jury was “overweldigd” door de tien nominaties voor deze eerste editie.

Opvallend was volgens Bijl dat er vooral veel individuen voorgedragen werden, en veel minder projecten. Bijl: “Dit toont aan dat de menselijke factor cruciaal is in de strijd tegen bureaucratie.”

De award zal op 26 maart worden uitgereikt tijdens een bijeenkomst van de UYA. De winnaar ontvangt ook nog eens 300 euro, te besteden aan activiteiten die de sfeer en samenhang binnen een team bevorderen.

Arthur van Andel, rechts op de foto. Samen met zijn collega Jerre Mijnarends vertelde hij anderhalf jaar geleden in het DUB-magazine over studentenwelzijn over het werk van studentenpsychologen. Foto DUB / Chamee Giezenaar.

Studentenpsychologen Jerre Mijnarends en Arthur van Andel