Nieuwssite over hoger onderwijs blijft bestaan

ScienceGuide heeft genoeg geld ingezameld

pixababy geld
Illustratie Pixabay

De landelijke website voor nieuws en opinie over het hoger onderwijs verkeerde in zwaar weer en dreigde te sluiten of achter een betaalmuur te verdwijnen. Maar zover komt het niet.

“Speciale dank gaat uit naar de partnerinstellingen en de Raad van Advies van ScienceGuide”, aldus een bericht met een plaatje van een taart met kaarsjes. “Zonder hun bijdragen en inspanningen was het platform ter ziele gegaan.”

Die partners zijn enkele hogescholen en organisaties. Nu zijn er ook ‘collectieve abonnees’ bijgekomen, waartoe weer vijf universiteiten behoren. Lang niet alle instellingen lieten zich dus overhalen tot steun.

Het College van Bestuur van de UU liet eerder in een vergadering van de universiteitsraad weten niet van plan te zijn om de portemonnee te trekken. Eind vorig jaar kwam de UU in botsing met ScienceGuide over berichtgeving over het University College Roosevelt. De dependance van de Utrechtse universiteit zou in financieel zwaar weer verkeren. De kwestie moest door de rechter worden beslecht.

Weerstand
“De afgelopen periode heeft ook geleerd dat er in sommige bestuurskamers geduchte weerstand tegen ScienceGuide bestaat, naar eigen zeggen uit onvrede met de journalistieke standaarden die de redactie hanteert”, schrijft de redactie. “Natuurlijk maakt de redactie soms fouten en zal dat blijven gebeuren, maar die zullen te allen tijde worden rechtgezet zodra blijkt dat de berichtgeving onjuist is.”

Hoe het verder gaat, moet nog blijken: “Of de website ScienceGuide ook op de lange termijn open kan blijven, hangt af van de voorkeur van de abonnees en de steun die het platform in de toekomst krijgt.”

Tags: scienceguide