UVSV 'walgt' van verspreide powerpoint

OM start onderzoek naar obscene ‘grietenlijst’

Societiet UVSV aan de Drift, foto DUB

De powerpointpresentatie met foto’s en namen van UVSV-leden en commentaar op hun uiterlijk gaat inmiddels rond binnen de gehele Nederlandse studentenwereld. Het USC maakte vandaag bekend dat de opstellers van de lijst zijn geschorst.

Het OM bevestigt tegenover verschillende media onderzoek te gaan doen naar de lijst, ook als er geen aangiften komen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) liet aan RTV Utrecht weten dat vrouwen die worden genoemd in het document mogelijk slachtoffer zijn van smaad en laster. De AP raadt hen aan om aangifte te doen. Maar daar wil het OM dus niet op wachten.

Machocultuur
De UVSV is woest over de “wanstaltige powerpointpresentatie”. In een verklaring zegt het Utrechtse vrouwencorps er “met walging” kennis van te hebben genomen. De vereniging ziet haar leden afgebeeld als “lustobjecten”.

Volgens de UVSV blijkt hieruit dat “seksisme en machocultuur” nog steeds de norm is binnen sommige studentenverenigingen. “Dit onacceptabele gedrag moet stoppen”, aldus preses Marielotte Riedstra.

Riedstra roept iedereen op de lijst niet verder te verspreiden en leden niet herkenbaar af te beelden of te noemen.

*Update 15 maart: Ouders van betrokken studenten kondigen juridische stappen aan, zo meldt onder meer de NOS op basis van de verklaring van een advocaat.

Vrouwonvriendelijk
De publicatie van de ‘grietenlijst’ en een incident met een stripper in de societet van het USC vorig jaar lijken er inderdaad op te wijzen dat er binnen het Corps nog leden zijn met een weinig vrouwvriendelijke houding.

Dat was ook het beeld dat opdoemde uit een rechtszaak waarbij onlangs een voormalig lid werd veroordeeld voor twee verkrachtingen. Hij beriep zich er onder meer op dat het in zijn omgeving normaal was om met veel verschillende partners seksuele contacten te hebben.

In een statement wijst de vereniging er vandaag op dat er al langere tijd hard wordt gewerkt aan een cultuurverandering. Het USC besteedt onder meer aandacht aan de Ben je Oké-campagne en verzorgt workshops over seksueel gewenst gedrag in studentenhuizen.

Burgemeester geschokt
De vereniging ondertekende in 2021 en 2022 ook de intentieverklaringen waarmee studentenverenigingen beloven ongewenst gedrag binnen de Utrechtse studentenwereld aan te pakken. Een onrustbarend rapport van Amnesty International waaruit bleek dat één op de tien studenten wordt verkracht in de studententijd, was daarvoor één van de aanleidingen.

De Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht zullen naar aanleiding van gebeurtenissen van deze week willen weten in hoeverre de cultuur binnen de vereniging daadwerkelijk is verbeterd. Ook de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma kondigde vandaag een “stevig gesprek” met de vereniging aan.

Dijksma nam eind 2022 de intentieverklaring van meer dan honderd Utrechtse studentenverenigingen in ontvangst. Zij reageert geschokt op de presentatie en de vrouwonvriendelijke teksten die daarin staan. “Hoewel er veel aandacht is voor het onderwerp onder studentenverenigingen en het USC er afstand van neemt, laat dit wel zien dat de beoogde cultuurverandering nog ver te zoeken is”, concludeert Dijksma.