USC schorst daders

Studentes UVSV slachtoffer van ‘grietenlijst’ op social media

Societeit USC
Foto DUB

DUB ontving donderdagavond via de mail al twee anonieme klachten over een ‘grietenlijst’ met daarop namen van leden van het UVSV en commentaar over hun uiterlijk en seksuele voorkeuren. "Mega-vrouwonvriendelijk" en symptomatisch voor "een totaal onbeschofte verenigingscultuur", zo wordt gesteld.

De NOS citeert vandaag uit het document met de naam ‘grietenpresentatie jaartje 23’. Studentes worden bijvoorbeeld ‘vrij geil’ of ‘lekker ordinair’ genoemd, anderen vallen in de categorie ‘draken’.

In een statement spreekt het USC-bestuur vrijdag van “een weerzinwekkende actie” die ook onverenigbaar is met de cultuurverbetering die is ingezet. Het Corps benadrukt de afgelopen jaren veel aandacht te besteden aan seksueel welzijn en seksuele veiligheid. In het kader daarvan werden onder meer workshops gegeven, sommige daarvan samen met het UVSV.

Het USC heeft inmiddels melding gemaakt van het incident bij de universiteit en de hogeschool. Ook de gemeente wordt geïnformeerd. De leden die verantwoordelijk zijn voor de lijst hebben te horen gekregen dat ze voor onbepaalde tijd zijn geschorst en ook niet mee mogen met de geplande skireis.

Het bestuur zal op een later moment met een definitieve sanctie komen. “Er mag geen twijfel over bestaan dat dit een zeer zware straf zal zijn, gezien het leed dat de betrokken meisjes is aangedaan”, zo stelt het USC.

De vraag is hoe de universiteit en hogeschool hiermee om zullen gaan. Vorig jaar kwam het Utrechtse corps ook al in opspraak, vanwege een seksact in de societeit. Destijds toonden de instellingen zich tevreden over de maatregelen die door het USC waren genomen.

In een eerste reactie zeggen de UU en HU "onaangenaam verrast te zijn" door deze melding en de situatie "pijnlijk en zeer verwerpelijk" te vinden. Bestuurders van de twee instellingen kondingen aan op korte termijn een stevig gesprek te voeren met het bestuur van het USC.

Ook in de Utrechts gemeenteraad zijn inmiddels vragen gesteld over de lijst.