Aan tafel bij het netste huis van Utrecht

“Zouden de lezers van DUB weten hoe vaak panda’s het per jaar doen? Hooguit één keer!” Terwijl her en der mensen zich van het lachen verslikken in de lasagne die op tafel staat, is de rest druk bezig met maar één ding:  wie is eigenlijk de grootste panda van dit huis? Welkom in de IBB.

Elke student kent de volgende vooroordelen wel: op de Ina Boudier Bakkerlaan (IBB) in Utrecht zijn de huizen vies, de kamers klein en wonen alleen maar alternatievelingen. Schijn bedriegt. Want de 15 bewoners van dit huis houden het schoon  en lijk alles tot in de puntjes verzorgd. En er wordt niet gerookt. De bewoners willen niet als braaf bestempeld worden, maar keurig houden ze het wel. Op de eindeloze gangen is bende taboe, er staan geen bergen afwas in de keuken en in de woonkamer is alles geordend en dat alles zonder hiërarchie: hier doet men dingen samen. Hier koken de mannen (topkok =  scheikundestudent  Stephan), niet de vrouwen. Her en der doet een gebroken lampenkap herinneren aan wilde tijden, maar dat hebben de huisgenoten liever niet in het artikel.

Zand in de kamer
Studenten blijven natuurlijk studenten: ook hier wordt af en toe flink gefeest. Economiestudent Dylan: ”Vraag me niet hoe het past, maar we organiseren hier elk jaar een feest waar zo’n 200 mensen op af komen. Nee, we geven de gasten geen sloeberpils, maar kopen zeventig kratten Bavaria en pakken het zo professioneel mogelijk aan. Vorig jaar, toen het thema beachparty was, hebben we het hele huis onder een laag zand gelegd. Een enorm rotwerk, maar wel sfeer verhogend.” Dat ’s ochtends de wc’s verstopt zijn, omdat gasten daar theedoeken en andere bende in gooien, nemen de bewoners voor lief.

Naaigehalte
Hoewel het verloop in het huis erg groot is  - in het laatste jaar vertrokken er acht huisgenoten - lijken de studenten elkaar allemaal goed te kennen. De inwoners van het huis zijn gevarieerd: van lid tot niet lid, van tiener tot twintiger, van blank tot donker: dit huis heeft van alles wat. Wat opvalt aan hoe ze met elkaar omgaan, is het hoge ‘naaigehalte’. Nog voordat het toetje op is, gaan er zonder gene harde grappen over alle huisgenoten over tafel. Dat niemand dat elkaar kwalijk lijkt te nemen,  tekent de band die de studenten hebben.

IBB
Wat de huisgenoten het fijne aan wonen op de IBB vinden, is dat er alleen maar studenten wonen. Celine: “De drempel om over iets te klagen, ligt bij hun nou eenmaal lekker hoog. Als er hier ergens een feest is, bel je niet de politie, maar feest je gewoon zelf lekker mee.

Marijn Overvest

Wil jij Marijn laten zien dat het bij jou thuis wél een bende is? Mail de redactie en nog even dit voor de  geïnteresseerden: de grootste panda is Stephan