De geordende chaos van Huize Kerrek

“Hé? Wat is dit nou weer voor een ruimte dan?” Het is dinsdagavond iets over zevenen wanneer Irene en Vincent, toch al twee jaar huisgenoten, tot hun grote verbazing in hun eigen huis een nieuwe ruimte aantreffen. Dit is niet zomaar een studentenhuis, dit is er één met een verhaal. Welkom in Huize Kerrek.

Wie kan er nou zeggen dat die in een oude kerk woont? De29 studerende geluksvogels aan de Berkelstraat kunnen het. Het drie verdiepingen tellende pand dat midden in de Utrechtse Rivierenwijk staat, is genomineerd voor studentenhuis van het jaar 2011, een verkiezing van de website studenten.net. Met twee tuinen, een immense woonkamer, grote slaapkamers en een nog grotere sfeer van gezelligheid die er in en rondom het huis hangt, wordt binnen drie minuten duidelijk waarom deze studenten zichzelf genomineerd hebben voor de wedstrijd, waarbij ze overigens te weinig stemmen kregen om de finaleronde te halen.

Geordende chaos
Op de plek waar tot aan 2005 kerkgangers de Bijbel lazen, wordt er nu onder bezielende leiding van Tui (19, communicatie en informatiewetenschappen) op meerdere kookstellen voor een weeshuis gekookt. De pannenkoeken die men hier normaliter eet als er een grote groep thuis is, zijn voor vanavond even achterwege gelaten en ingewisseld voor Risotto. De constante af- en aanloop van huisgenoten, vrienden en bekenden zorgt voor een chaotische sfeer, die de inwoners zelf liever bestempelen als een geordende chaos. Aan tafel vertellen de studenten, de meerderheid lurkend aan een euro-shopper halve liter pils, honderduit over het wel en wee van wonen met negenentwintig mensen.

Rijstcrackermuren
Dat ‘Huize Kerrek’ midden in een woonwijk staat brengt de nodige problemen met zich mee. Buurtbewoners zijn niet altijd even blij met de studenten en de overlast die ze veroorzaken. Irene: (22, sociale psychologie): “Er zijn wel eens huisgenootjes door buren met honkbalknuppels achterna gezeten, maar gelukkig is die tijd voorbij.” Wat nog niet voorbij is, zijn de inbraakpogingen: de keren dat er sinds 2008 is ingebroken, kunnen de huisgenoten amper nog bijhouden. Omdat de muren in het pand qua dikte gelijkenissen vertonen met rijstcrackerwafels, krijgen de huisgenoten ook vaak veel van elkaar leven mee. Aad (21): “Als ik in de nok van het huis in bed lig, kan ik, als ik een beetje mijn best doe, aan het geluid horen welk standje er in de kamer naast me uitgeprobeerd wordt.”

Papier
Op welke kamer je ook komt, overal zijn kratten pils goed verstopt. Vincent: “Als je je pils in de woonkamer zet, kun je binnen de kortste keren weer naar de supermarkt om nieuwe te halen.”  Ook wanneer er pizza’s verdwijnen uit één van de vele vriezers, kijkt niemand daar meer van op. Omdat het schoonmaken van de douches en de wc’s een zodanig probleem werd, hebben de huisgenoten tegenwoordig een schoonmaakster ingehuurd die de ergste klussen voor hen doet.” Kost toch niks als je het door negenentwintig deelt.” Voor een ander probleem van huishoudelijke aard hebben ze zelf een oplossing gevonden: het oud papier. Pieter (22): “Niemand heeft zin om dat weg te brengen, dus hebben we maar een wc opgeofferd om daar als ons oud papier in te dumpen. “ (zie foto)

Vind je het ook leuk als Marijn een vorkje komt meeprikken bij jou in huis? Mail de redactie

Tags: aan tafel