'Er wordt aardig veel gesekst in dit huis'

Het is dinsdagavond midden in de UU-tentamenweek  wanneer drie dames met een rood wijntje in de hand zich even geen zorgen maken over druk tot presteren. Met de intelligentie hier in het Utrechtse Tolsteeg zit het wel snor. Dat de oma van één van de dames een kaarsje brandt voor elk aankomend tentamen van haar kleinkind, sterkt het vertrouwen. “Hoe wij ons huis zouden typeren? Awesome.”

Om het appartement op vier hoog aan de Opaalstraat te bereiken, moet je een hoeveelheid traptreden op waar je als brakke student u tegen zegt. Geluk bij een ongeluk: hier wonen wel studenten, maar erg vaak brak zijn ze niet. “Daar zijn we veel te druk voor.”

Hartige taart
Terwijl we aan het voorgerecht van Turks brood zitten, blijkt dat de huidige samenstelling tijdelijk is. Twee van de drie oorspronkelijke bewoners zijn in het buitenland, dus woont ‘huisoudste’ Carolien (23, Taalwetenschappen) nu tijdelijk met Aniek (19, Farmacie) en Jolijn (23, pre-master Onderwijskunde).
Laatstgenoemde is chef-kok van het huis en in die functie verantwoordelijk voor het hoofdgerecht van vanavond: een machtige hartige taart met spinazie, feta, citroen, kaas en pijnboompitten. Misschien geen verrassing meer, maar de favoriete huisactiviteit hier is samen eten.

Luis in de pels
In de met slingers en Ben&Jerry’s-ijsposters versierde keuken, vertellen de dames dat ze in de flat eigenlijk een beetje vreemde eenden in de bijt zijn. Een feest geven zonder de buren te informeren? Herrie in de keuken. Toen Jolijn het aandurfde om onaangekondigd haar verjaardag te vieren, stond een benedenbuurvrouw voor dag en dauw – de dames sliepen net- voor de deur om te klagen over geluidsoverlast.

Voordelen
Aniek: “Het voordeel van weinig studenten in de buurt is dat ik wel zonder zorgen mijn ouders op bezoek kan laten komen.” Hoewel rommel op de gang in eerste instantie anders doet vermoeden, houden de dames het huis graag netjes en rustig. Vrouwen die op een eerdere hospiteeravond al hardop zaten te filosoferen over de beste plek voor een frituurpan in de keuken, werden bewust uit huis gelaten. “We wensen ons huis niet te hoeven verlaten voor het leren van tentamens, dus echte druktemakers houden we het liefst buiten de deur.”

Preventief verliefd
Ik ben altijd preventief verliefd. En: Natuurlijk ben ik graag je onbereikbare muze, maar ik heb nog liever dat je gewoon naast me komt liggen. Het zijn deze twee op de wc hangende uitspraken van Loesje die, al dan niet onbedoeld, iets zeggen over de dames. Alle drie zijn voorzien van een vriendje, die regelmatig de acht trappen trotseren voor een bezoekje. Sinds de huisbaas vorige week alle kozijnen liet vervangen door nieuw dubbel glas, horen de huisgenoten na elven niet meer de langsrazende bus, maar alleen nog elkaars krakende bedden. Jolijn: “Ja, er wordt aardig veel gesekst in dit huis.” Buren van een naastliggende flat blijken ook al niet moeilijk te doen over een beetje bloot: op het moment dat uw verslaggever bij het roken van een sigaretje een buurmeisje poedelnaakt ziet dansen voor de spiegel, praten de dames binnen verder over de moeilijkheidsgraad van uitgaan met vriendjes, de televisieserie Dexter en katten die teddyberen neuken.

Enne...  mochten er nog studentenhuizen in Utrecht op zoek zijn naar nieuwe huisgenoten, houden Aniek en Jolijn zich aanbevolen. “We zijn lief, spontaan, geordend en kunnen erg goed koken. Wat wil je nog meer?”

Vind je het ook leuk om Marijn over de vloer te krijgen, mail dan de redactie. Hij neemt een paar mooie en schone DUB-mokken voor je mee